Puzzel Puzzels
entropy
Artikelen: 0

Verdwijnen interferentiepatroon op menselijke schaal?

Kun je een met het oog zichtbaar interferentiepatroon laten verdwijnen met een dubbele spleet opstelling, en zo ja, hoe? Bij individuele fotonen is er dacht ik pad-informatie nodig om het interferentiepatroon te laten verdwijnen, maar dit kan denk ik niet op menselijke schaal?
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

jkien
Moderator

Re: Verdwijnen interferentiepatroon op menselijke schaal?

Dat is een onduidelijke vraag. Hoe heb je dat interferentiepatroon gemaakt, en waarom wil je het laten verdwijnen? Waarom wil je het patroon laten verdwijnen door een dubbelspleetopstelling toe te voegen?

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

entropy

Re: Verdwijnen interferentiepatroon op menselijke schaal?

Sorry, het is inderdaad nogal onduidelijk. Wat ik bedoel is: stel, je hebt een dubbele spleet opstelling. Vervolgens vuur je er individuele fotonen op af. Die creëren een interferentiepatroon. Zodra je meet welk pad de fotonen nemen, verdwijnt het interferentiepatroon.

Stel nu, we nemen een dubbele spleet opstelling, maar we gebruiken een gewone laser, en onze eigen ogen om het interferentiepatroon waar te nemen. We gebruiken de opstelling dus op macro-niveau. Is er in deze setting een mogelijkheid om pad-informatie aan de stortvloed van fotonen te onttrekken, waardoor het interferentiepatroon verdwijnt?

Ik heb geloof ik ooit een keer gezien dat een professor in een andere opstelling met het draaien van een polarisatiefilter een interferentiepatroon kon laten verdwijnen/verschijnen.
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!