Opgave 105
50 jaar geleden hebben A.K. Laird en medewerkers voor het eerst laten zien dat de groei van tumoren kan worden beschreven met de zogenaamde Gompertz functie. In feite zijn tumoren cellulaire populaties die in een beperkte ruimte groeien waar voedingsstoffen slecht beschikbaar zijn. Met X(t) als tumor grootte kan de Gompertz functie worden weergegeven als een soort tweetraps exponentiële functie (dat wil zeggen met weer een exponentiële functie in de exponent van een functie):
X(t)= K.e^((ln(X(0)/K)) . (e^-at))
Beetje onduidelijk maar ik hoop dat jullie het snappen
(zie ook het plaatje). Probeer uit deze formule te halen hoe groot de tumor op tijdstip nul is, en hoe groot hij maximaal kan worden (zie onderstaande tabel voor de wiskundige formulering van deze vragen; streef naar een zo eenvoudig mogelijk antwoord):
Ik krijg h et plaatje er niet in maar ik denk dat de belangrijkste informatie die erin staat is dat bij t=0 x(t)=1000 (dit is tevens zijn uiterlijke Y waarde)...
Sorry maar ik kom er niet uit aangezien ik teveel onbekende heb en er is naar mijn mening geen mogelijkheid om 2 formules te maken...
Ik hoop zo spoedig mogelijk wat reacties te lezen zodat ik verder kan puzzelen!
Suzanne
Puzzels