Nou, je zal gelijk hebben, maar ik weet bijna zeker dat je niet alle mensen op deze manier zal helpen. In ieder geval mij niet, noch mensen waar ik vandaan kom. Hele andere mentaliteit, alles.. En ik geloof je wel, dit werkt wel bij sommige mensen, eigenlijk meeste mensen, maar echt niet bij alle.
Tja, de vraag is natuurlijk of die mensen jou bejegend hebben zoals ik hier beschrijf. Veel mensen
denken dat ze empathisch reageren op iemands lijden, maar doen het
niet, of tonen het niet op de correcte manier. En in dit geval kan je moeilijk een conclusie trekken over het gegeven dat
empathie bij jou
niet zou 'werken'. Het enige wat je dan kan besluiten is dat
de aanpak van die persoon bij jou niet werkte, en dat is wat anders dan dat 'empathie' niet zou werken. Empathie is en blijft een belangrijke conditie om mensen te helpen.
Nu, misschien moet je eens op zoek gaan naar degelijke wetenschappelijke literatuur/ bronnen waarin nagegaan wordt of mensen van jouw cultuur inderdaad
niet geholpen zouden worden door empathisch reageren. Het zou mij verbazen! Maar als je er vindt, post ze dan gerust want het interesseert me zeker. Ik zal ze lezen!
Verder zijn eigen ervaringen zeker waardevol, maar je mag ze niet gebruiken als referentie. Teveel mensen denken dat ze op de hoogte zijn van psychologie, dat ze weten wat psychologie inhoudt, omdat ze zich baseren
op zichzelf. Omdat ze zichzelf als referentie nemen. Psychologie is een
experimentele wetenschap met soms heel verrassende resultaten, die helemaal anders zijn dan wat iemands 'gezond' verstand of zelfs eigen ervaring vertelt.
Hier in dit geval zou je bijvoorbeeld kunnen nagaan of
empathie (en géén één of andere populaire, afgezwakte vorm van 'empathie', al zal dit niet steeds zo makkelijk vast te stellen zijn) bij therapeuten er systematisch toe leidt dat een cliënt van jouw cultuur
niet geholpen wordt, terwijl diezelfde therapeut bij een Westerse cliënt, met eenzelfde problematiek, wél vooruitgang boekt. Als je dit onderzoekt voor enkele 100den of 1000den cliënten, dan zal je vermoedelijk met enige zekerheid kunnen zeggen hoe het zit met die empathie (rekening houdende met de statistiek & haar beperkingen). Met daarbij ook jouw terechte opmerking dat je
zelden iets zal vinden wat voor
iedereen in
elke omstandigheid
altijd zal helpen. Maar dat het
mogelijks wél zal helpen
bij de meeste anderen, ook van jouw cultuur. Of zal er inderdaad aangetoond worden, zoals jij aangeeft, dat empathie
cultuurgebonden is, zoals dit nog zo is (in beperkte mate!) voor een aantal andere psychologische fenomenen.
Dus, misschien is het nu nog een te moeilijke opdracht, maar zoals ik al aangaf, post hier gerust een aantal studies over dit onderwerp. Want zo kan je aantonen dat jouw kritiek misschien wél terecht is... :eusa_whistle:
... wie die Carl Rogers ook mag zijn, hij moet wel rekening houden met verschillende culturen.
Die Carl Rogers zal één van de eersten zijn waarover je zal horen, naast Freud, Watson, Skinner en nog een aantal grote 'andere' namen.
Oh, wat zal ik volgend jaar als ik psychologie ga studeren moeilijke tijden tegemoetkomen..
Dat weet ik niet... Misschien zal je net een aantal zaken beter begrijpen of met andere ogen bekijken waardoor je beter begrijpt wat ze inhouden, hoe ze 'goed' kunnen worden toegepast, hoe ze precies werken en zal het dus eerder verrijkend voor je zijn? Ik hoop het althans voor je!
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-