Puzzel Puzzels
mrbako
Artikelen: 0

Exponentiele formule opstellen

Hallo allemaal.

Ik ben sinds een paar weken weer bezig om mijn wiskunde opnieuw op te pakken na jaren er niets meer aan gedaan te hebben. Nu ben ik op internet leuke weetjes aan het opzoeken en deze proberen op te lossen.

Ik kwam het volgende probleem tegen.
Jan wilt graag met de bus naar school toe. Hij kan kiezen om een dagkaart te kopen die elke dag €1 kost of een voordeelkaart aanschaffen die €10 eenmalig plus elke keer een dagkaart + 5% korting van de vorige prijs. Volgens de opdracht is Jan dan na 24 dagen reizen goedkoper af.

Nu heb ik voor optie Dagkaart een simpele lineaire functie bedacht: 1X (duuh niet zo moeilijk)
Maar na al die tijd geen wiskunde meer gedaan te hebben en mijn vele pogingen kwam ik er niet uit. Wat ik had bedacht was 10+(1*0,95^X), maar helaas is het niet de goede manier dus. 

Ik weet dat er iets keer op keer (de korting van de vorige keer bij deze opdracht) altijd met een exponentiële functie moest worden opgelost. 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..

ps. Dit is mijn eerste post, mocht er op- of aanmerkingen zijn dan hoor ik het graag.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: Exponentiele formule opstellen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Drieske

Je hebt gelijk dat na X dagen je kaartje 0.95kost, maar je vergeet iets anders. Stel je even voor dat je je afvraagt hoeveel het je voor 2 dagen zou kosten. De eerste dag betaal je 1 euro (naast de 10 voor het voordeelkaartje), de tweede dag 0.95 euro, dus in totaal betaal je 10 + ...?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
tempelier

Het gaat niet over iets dat continu is maar het is discreet.

Mij lijkt dus de aangewezen weg via rijen en reeksen.

De betalingen vormen een meetkundige rij,
als je daar vertrouwd mee bent wil ik hem wel op die manier voor je oplossen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
mrbako

Drieske schreef: Je hebt gelijk dat na X dagen je kaartje 0.95kost, maar je vergeet iets anders. Stel je even voor dat je je afvraagt hoeveel het je voor 2 dagen zou kosten. De eerste dag betaal je 1 euro (naast de 10 voor het voordeelkaartje), de tweede dag 0.95 euro, dus in totaal betaal je 10 + ...?

Oke ik heb dus dit bedacht:
voor dag 0 geldt de beginprijs van €10.
voor dag 1 geldt 10+1*0,95 = €10,95.
voor dag 2 geldt 10,95+(1*0,95)*0,95  = €11,85
voor dag 3 geldt 11,85 + (1*0,95*0,95)*0,95 = €12,71

Klopt het een beetje? :)
Drieske

Ja, in het algemeen heb je dus 10 + (1 + 0.95 + 0.95+ 0.953 + ... + 0.95n) met n het aantal dagen. Zoals Tempelier al opmerkte, kan je die som bepalen m.b.v. de "meetkundige rij". Een meetkundige rij is waar je bij een bepaalde beginwaarde a steeds eenzelfde getal r vermenigvuldigt. In jouw geval is de beginwaarde a=1 en vermenigvuldig je met r=0.95. Nu is er een formule voor de som van de getallen uit zo'n meetkundige rij. Die zegt:
\(a + a \cdot r + a \cdot r^2 + a \cdot r^3 + \ldots + a \cdot r^n = a \frac{1 - r^n}{1-r}\)
of in jouw geval is de som dus...?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
mrbako

Drieske schreef: Ja, in het algemeen heb je dus 10 + (1 + 0.95 + 0.95+ 0.953 + ... + 0.95n) met n het aantal dagen. Zoals Tempelier al opmerkte, kan je die som bepalen m.b.v. de "meetkundige rij". Een meetkundige rij is waar je bij een bepaalde beginwaarde a steeds eenzelfde getal r vermenigvuldigt. In jouw geval is de beginwaarde a=1 en vermenigvuldig je met r=0.95. Nu is er een formule voor de som van de getallen uit zo'n meetkundige rij. Die zegt:
\(a + a \cdot r + a \cdot r^2 + a \cdot r^3 + \ldots + a \cdot r^n = a \frac{1 - r^n}{1-r}\)
of in jouw geval is de som dus...?

\(10 + (1 \frac{1 - 0,95^n}{1-0,95})\)
is denk ik mijn formule dan. 
Maar wat dan als mijn prijs veranderd van 1 naar a=1,50 krijg ik dan de volgende formule:  
\(10 + (1,50 \frac{1,50 - 0,95^n}{1,50-0,95})\)
?
Drieske

Neen, enkel de "a" vooraan de formule verandert (in mijn algemene formule staat ook maar 1 a :)), dus:
\(1,50 \frac{1 - 0.95^n}{1 - 0.95}\)
Je eerste formule is wel correct :). Je kan nu zelf eens n=24 invullen.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

mrbako

Drieske schreef: Neen, enkel de "a" vooraan de formule verandert (in mijn algemene formule staat ook maar 1 a :)), dus:
\(1,50 \frac{1 - 0.95^n}{1 - 0.95}\)
Je eerste formule is wel correct :). Je kan nu zelf eens n=24 invullen.

Eindelijk is het kwartje gevallen. Ik kan heb  inderdaad door hoe het werkt. 
Mijn dank is groot.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!