Herodotus schreef:Als god een levend wezen zou moeten voorstellen dan zou god voor mij een vogel zijn.
Maar die is dan weer niet almachtig want de mens schiet ze zo uit de lucht als ze willen.
Menselijke opperwezens in combinatie met verhevenheid leveren mij negatieve associaties met Hitler op.
Dus blijft voor mij de meest direkte keuze een wezen in de vorm van een zijn, de zon zelf.
Een wezen dat letterlijk hoog boven alle levende wezens verheven is, en nog onbevooroordeeld ook hoogstwaarschijnlijk.
De zon zal ook wel op Hitlers bolletje hebben geschenen.
Als
God nu eens veranderd wordt in
Geweten,iets dat een mens constant bij de les zou moeten houden.
Dan worden de mogelijkheden om zelf uit te maken wie of wat helpt bij soms levensbelangrijke beslissingen wel diverser.
Een centraal punt kan dan de zon zijn,welke in het begin van het bestaan van de mens een raadsel was.
Als de zon opkomt is dit het signaal dat de dag één van het leven hierna weer is begonnen.
Bij het ondergaan van de zon komt de nacht met al zijn duisternis;dan is het logisch dat mensen of stammen vroeger een alternatief bedachten om de latente angst,die het duister met zich meebrengt,een plek of gedaante te geven.
Met de komst van het optekenen en de daarbij behorende ontwikkeling van het schrift zijn er vele vormen van optekenen gekomen.
Ervaringen écht of in gedachten,dromen,of onder invloed van de plant-en vruchtextakten konden worden beschreven om niet zomaar verloren te gaan.
Met het voeren van stijd,tussen mensen of stammen,of andere(domme soms begrijpelijke soms onbegrijpelijke)daden van de mens zijn deze geschriften van bezitter gewisseld en daarna door deze opnieuw geïnterpreteerd.
Van de Paaseilanden tot het Midden oosten vise versa en van pool tot pool zijn er van deze geschriften gevonden en hebben ze allen een bestemming gekregen.
Het is nu aan jou om te beoordelen en-of te kiezen en-of aan te nemen wat bij je past of wat jij denkt nodig te hebben om jouw persoon een extra geweten te geven;dus ga daar verstandig en uitgaand van het goede mee om.
Een opperwezen zit in jezelf en jouw daden worden herdacht door jouw nazaten en naasten.
Wanneer je denkt dat dat voor anderen niet zo is moet je weer terug naar je geweten.
Iedereen is gelijk,maar niet altijd even kansrijk,op deze wereld.