Hoe kun je aan zwavel komen, behalve door het te kopen of bij de vulkaan naast je huis te gaan halen? Is het mogelijk om de zwavel uit gips te halen oid?
Bas
Moderator: Marko
Ik koop het als pijpzwavel, en verdamp dat uit bakjes boven verwarmingselementjes in mijn tuinbouwkassen als een biologische wijze van bestrijding van meeldauw (een schimmelziekte van planten)Owh, onder welke naam en waarvoor gebruikt men het dan?
Zeer veel zwavel komt uit ruwe olie. Dmv een proces wordt die eruit gehaald en weer verwerkt en verkocht. Maar om nu zelf zwavel te fabriceren is nogal wat.Bastiaan schreef:Hoe kun je aan zwavel komen, behalve door het te kopen of bij de vulkaan naast je huis te gaan halen? Is het mogelijk om de zwavel uit gips te halen oid?
Bas
Als je het topic leest, dan zie je het antwoordvossiaantje schreef:Waar kun je puur zwavel kopen?
Grt
Prachtig om te zien, zo'n enorme berg goudgele zwavel die gestaag wordt aangevuld met het zwavel als bijproduct van raffinage. Het wordt vooral gebruikt voor de bereiding van zwavelzuur, meestal in een fabriek even verderop.Zeer veel zwavel komt uit ruwe olie. Dmv een proces wordt die eruit gehaald en weer verwerkt en verkocht. Maar om nu zelf zwavel te fabriceren is nogal wat.
Dan heb je een klok horen luiden, terwijl er geeneens een klepel is.. In kunstmest zit meestal een ammoniumverbinding en/of nitraatverbinding. Daarbij is zwavel dan ook helemaal niet zo extreem brandbaar, dus mocht je een kunstmestzakje met zwavel hebben, dan kan dat kloppen.299792.458 schreef:Ik dacht dat zwavel ook in kunstmest zat. Wat ik medan wel afvraag is waarom kunstmest dan niet brandbaar is (staat allesinds toch niet op het pakkje).
Als ik me niet vergis kan je van zwavel ook nitrocellulosse maken.
Zwavelverbindingen, meer in het bijzonder sulfaat, zijn een absoluut onmisbaar element voor planten. Sinds de zwavelemissies (en dus neerslagen met het regenwater) de laatste decennia fors gedaald zijn is de omzet aan sulfaatmeststoffen fors gestegen.Waarom er zwavelverbindingen in kunstmest zouden zitten is me overigens een raadsel... planten hebben er denk ik weinig behoefte aan.
Hmm.. good pointZwavelverbindingen, meer in het bijzonder sulfaat, zijn een absoluut onmisbaar element voor planten. Sinds de zwavelemissies (en dus neerslagen met het regenwater) de laatste decennia fors gedaald zijn is de omzet aan sulfaatmeststoffen fors gestegen.
Nee hoor, het wordt alleen zelden op de verpakking vermeld. De hoofdbron voor kalium-meststoffen (de K uit NPK) is kaliumsulfaat, dat min of meer letterlijk voor het oprapen ligtIk heb trouwens wel het idee dat het (zwavel, jvdv) in veel kunstmestproducten ontbreekt
die worden nog wel gebruikt in de biologische teelten. De hoofdmoot van de kaliumsulfaatproduktie komt van een goedkoper proces met kaliumchloride en zwavelzuur.Kaliumsulfaat komt voor als dubbelzout in de volgende mineralen:
Kainiet MgSO4 KCl 3H20
Schöniet K2SO4 MgSO4 6 H20
Leoniet K2SO4 MgSO4 4 H20
Langbeiniet K2SO4 2 MgSO4
Glaseriet K3Na(SO4) 2
Polyhaliet K2SO4 MgSO4 2 CaSO4 2 H20 .
NPK is de normale volgorde waarin die genoemd worden. N, P en K zijn inderdaad van de macro-elementen de drie die in g/kg droge stof het meest nodig zijn (C, H en O laten we dan even buiten beschouwing). Maar ook calcium en magnesium zitten bijlange niet voldoende in leidingwater (tenzij dat water bij wijze van spreken uit zichzelf overeind blijft staanmeestal ligt de nadruk op NPK, calcium en magnesium zal in leidingwater wel genoeg zitten (?).