In deze topic hopen we:
- - een inventarisatie te maken van conventie(s) hierover in verschillende vakgebieden, en zo mogelijk de redenen daarvoor.
- - zo mogelijk een historische achtergrond voor deze conventie(s) boven water te krijgen (noem het een stukje wetenschapsgeschiedenis)
- - zo mogelijk tot een conclusie te komen of één conventie wenselijk zou zijn, zo ja welke, en zo nee, waarom niet.
We hebben eerst hieronder al wat reacties mbt dit onderwerp uit oudere topics verzameld, en een poll toegevoegd.
Vanaf bericht ****** van deze topic willen we de discussie zo gestructureerd mogelijk houden.
Voor een historische inventarisatie zijn literatuurverwijzingen zéér zinvol, liefst in de standaardvorm:
[vakgebied]
[boek/site]
[auteur/organisatie]
[jaartal]
[gebruikt tegen klok in of met klok mee als positief]
Verwijzingen naar conferenties oid waar zoiets ter sprake zou kunnen zijn geweest zijn natuurlijk ook zéér welkom.
Pluis dus je boekenkast door, struin internet af op je vakgebied, laten we hier eens een fatsoenlijk onderzoek van maken.
Bij voorbaat dank
=================================================================
Afgesplitst van
[Mechanica] Moment van een kracht
(@Oktagon: en dan toch nog eens even over die richting. Ik baal ervan dat we het daarover niet eens worden. Kun jij nog ergens terugvinden waar die positief is met de klok mee van jou precies vandaan komt?
Ik heb er zojuist mijn oude VWO-boeken even terug op nageslagen, Schweers en Van Vianen, 6e ongewijzigde druk 1976. Letterlijk:
Die afspraak is dus niet van gisteren, en heeft wel degelijk met wiskunde te maken.Het moment van een kracht heet positief als die kracht alléén, een draaing zou veroorzaken tegen de wijzers van de klok (d.i. de wiskundig positieve draaiing), en negatief bij een draaing volgens de wijzers van de klok