Na over het 4 kleurenprobleem al heel wat gelezen te hebben, en proberen te begrijpen, toch enkele vragen, eerst in verband met netwerken.
1. Waarom probeerde men meestal het probleem op te lossen met "grafen" ..... als verbindingslijnen tussen het midden (niet noodzakelijk)
van de "vlakken" ?...... en niet volgens een formule voor vlakke netwerken ?
2.Referende naar de foto........ waar ik voor de uniformiteit gebruik maak van de benamingen Punten "P", Lijnen"L" en Vlakken "V", (anders
dan bij de formules van Euler.)
Zie foto bij nr 1 ........... de formule van Euler voor vlakke veelhoeken. P + V - L = 1
Zie foto bij nr 2 ...........de formule voor ruimtelijke veelvlakken. P + V - L = 2
Zie foto bij nr 3 ........ ..een empirische formulevoor vlakke netwerken. (P + V - L = 1)
3. Is de empirisch gevonden formule juist ?
4. Bestaat die in de wiskundige literatuur ? ....... en waar kan ik die vinden ?
5. Bestaat er een bewijs voor ?.... en waar kan ik die vinden ?
Naar ik meen speelt het geen rol dat de lijnen L recht zijn, ze kunnen een willekeurige vorm hebben, maar mogen natuurlijk geen andere lijnen snijden.......... anders komen er punten "P" en vlakken "V" bij.
......................................................................................................................................................................
Vooruit lopende naar mijn volgende post over de 4 kleuren stelling maak ik onderscheid tussen:
Punten op de omtrek "Po" en punten binnen de omtrek "Pb" ........ P = Po + Pb
Lijnen op de omtrek "Lo" en lijnen binnen de omtrek "Lb". ............ L = Lo + Lb
Vlakken grenzend aan de omtrek "Vo" en vlakken niet grenzend aan de omtrek "Vb" ...... V = Vo + Vb
Mijn vermoeden is dat via de waarden van Po en Pb en Lo en Lb en Vo en Vb bewezen kan worden dat 4 kleuren voldoende zijn voor
elk willekeurig vlak netwerk.
Verder neem ik (voorlopig)aan dat er geen kleur hoeft te zijn "buiten" de omtrek.
(De omtrek is dus de grens voor het 4 kleuren probleem.)