Deze topic is afgesplitst van deze topic. In deze topic zal ik proberen de onderstaande formule (2) te bewijzen:
Bron: https://www.mathpages.com/rr/s8-09/8-09.htm
Moderator: physicalattraction
Professor Puntje schreef: ↑ma 31 aug 2020, 18:49\( (\mathrm{d}\tau)^2 = (1 - \frac{2 \mathrm{m}}{r}) (\mathrm{d} t)^2 + Q \)
Professor Puntje schreef: ↑ma 31 aug 2020, 18:49\( Q = - \frac{(\mathrm{d}r)^2 ( \frac{2 \mathrm{m}}{r} )}{1 - \frac{2 \mathrm{m}}{r}} - \{(\mathrm{d}x)^2 + (\mathrm{d}y)^2 + (\mathrm{d}z)^2 \} \)
Professor Puntje schreef: ↑ma 31 aug 2020, 21:35\( P = - \frac{(\mathrm{d}r)^2 \frac{2 \mathrm{m}}{r}}{1 - \frac{2 \mathrm{m}}{r}} \)
Daarmee is formule (2) uit de openingspost bewezen.Professor Puntje schreef: ↑ma 31 aug 2020, 21:35\( P = - \frac{1}{r^2} \frac{2 \mathrm{m}}{r - 2 \mathrm{m}} (x\mathrm{d}x + y\mathrm{d}y + z\mathrm{d}z)^2 \)
Die transformatie kun je altijd uitvoeren, alleen hebben x,y,z niet de gebruikelijke betekenis. Net zoals r niet de fysieke lengte geeft tussen twee gelijktijdige gebeurtenissen.Professor Puntje schreef: ↑ma 31 aug 2020, 18:09 Voor rs/r << 1 kun je bij benadering met de cartesiaanse coördinaten x, y en z werken. Dat maakt het mogelijk in de schwarzschildmetriek x, y en z te introduceren. Zie hier voor de transformatieformules:
https://en.wikipedia.org/wiki/Spherical ... oordinates
Het punt is dan toch dat je voor de lichtafbuiging ananamens hebt gedaan mbt de x richting. Of bedoel je dat je een nog algemenere formule kunt bedenken die ook voor kromme coordinaten gebruikt kan worden.
Laat ik het dan zo zeggen dat het voor gewone stervelingen (zoals ikzelf) wel zo handig is wanneer x, y en z voor de lichtbaan bij benadering hun gebruikelijke huis-tuin-en-keuken betekenis hebben. Zo is het voor ons al ingewikkeld genoeg...
Nou ja, ook als het niet zo is kun je er simpel mee rekenen.Professor Puntje schreef: ↑di 01 sep 2020, 10:35Laat ik het dan zo zeggen dat het voor gewone stervelingen (zoals ikzelf) wel zo handig is wanneer x, y en z voor de lichtbaan bij benadering hun gebruikelijke huis-tuin-en-keuken betekenis hebben. Zo is het voor ons al ingewikkeld genoeg...