Benm schreef: ↑za 31 aug 2019, 01:05
...met volle brandstof en oxidator tanks haal je maar net meer dan de zwaartekracht. De meeste massa zit in de brandstof en oxidator, dus zelfs als de raket initieel iets te zwaar is om uberhaupt van de grond te komen zal dat na enige tijd alsnog gebeuren gezien deze steeds lichter wordt.
Als je initieel te weinig thrust hebt om van de grond te komen, dan verbruik je brandstof voor niets totdat de raket licht genoeg is.
Ook als je maar net genoeg thrust hebt om van de grond te komen gebruik je bijna alle brandstof om de zwaartekracht te compenseren en blijft er heel weinig over om te versnellen. Dat is geen handige keuze.
De Saturn V had een initiële versnelling van 12 m/s
2, ruim 1 g. Die liep daarna snel op tot ruim 3,5 g waarna een motor van de eerste trap werd uitgezet om de versnelling niet te groot te laten worden.
Vlak voor de eerste trap 'op' was, bedroeg de versnelling 3,75 g.
Allemaal versnellingen t.o.v. de aarde, wat de astronauten voelden was natuurlijk nog 1 g groter.
Ik denk dat er een compromis gekozen is om de beginversnelling niet te laag te maken (brandstofverspilling) en de uiteindelijke versnelling, tegen de tijd dat de eerste trap opgebrand was, niet te groot (voor zowel astronauten als de hele constructie van de raket).
Hoe groter het ding is, hoe trager en langzamer lijkt het te gaan. Een 747 lijkt ook veel langzamer te vliegen dan een kleine business-jet.
Ik heb weleens gehoord dat tijdens de eerste vlucht van de 747 waarnemers op de grond bang waren dat hij in een stall zou raken omdat hij op het oog veel te langzaam vloog. Weet niet of het een broodje-aap is