wnvl1
Artikelen: 0

Akkolades typen op AZERTY

typen
In \(LaTeX\) heb je dikwijls akkolades {} nodig en in Python trouwens ook. Ik vind echter niet terug hoe je die optimaal typt in AZERTY.
De rechterduim op Alt GR is evident. Maar de te kiezen vingers voor de 0 en ° toetsen (daarop staan de akkolades) zijn lastig.

Normaal gezien zou je zeggen ringvinger { en pink } (zie figuur), maar in combinatie met de duim op Alt GR. is dat heel lastig. Dat haalt je uit het ritme.

Je zou kunnen gaan voor de wijsvinger, maar dan verlies je het contact met de j met de wijsvinger, dat is ook vervelend.

Wat wordt beschouwd als de optimale methode? Meeste fora gaan over QUERTY, dus heel veel vind je er niet over terug.
efdee

Re: Akkolades typen op AZERTY

Staan de { en } echt niet op het toetsenbord?
Bij mij (qwerty) staan ze rechts vd letter p.
wnvl1

De { en de } staan op een AZERTY toetsenbord. Ze staan op de 9 en de 0, maar je moet ze bereiken via de rechter alt (alt gr). Dat is een zeer lastige vingerzetting, die je uit het type ritme haalt. Daarmee dat ik op zoek was naar de optimale vingerzetting.

QWERTY is handiger om bvb te programmeren in Python. Maar in België is AZERTY de standaard (omdat je dan gemakkelijker de accenten kan zetten op de Franse woorden). Overschakelen is daarom geen optie, want dan ga ik alles mengen.
CoenCo
Technicus

Ik type welliswaar gewoon qwerty, maar gebruik een programma genaamd “autohotkey” dat met een beetje scripting vanalles automatisch voor je kan vervangen. Je kan daar bijvoorbeeld invoeren dat als je “\acco” typt, hij dat voor je verandert in een {. En \accc wordt dan }. Of elke andere willekeurige combinatie van letters en functietoetsen.

Zo heb ik een aantal verwijzingen gemaakt waardoor Word zich een beetje als latex gedraagt: \ref opent het menu voor de verwijzingen, \sigma \delta \deg voegen de meest gebruikte symbolen in (zonder dat je via alt= de formule editor opent) etc..

Terug naar “Informatica en programmeren”