Ik zal je vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden (correct me if i'm wrong
)
wat maakt de brandpuntafstand precies uit?
De brandpunts afstand bepaald in grote mate hoevaak je
telescoop kan vergroten. Bij een newton geld : hoe lager het f/ getal, hoe kritischer het is om de
telescoop goed te collimeren.
wat heeft de aanduiding f/(getal) voor betekenis?
Die kan ik zo ook even niet beantwoorden [wortel]
watvoorn elektronica zit er op sommige telescopen en wat doen ze?
Ik weet niet over watvoor electronica je het hebt, maar het kan zijn dat er motortjes in je
telescoop zitten. Hiermee kun je de
telescoop op bijde assen sturen en de
telescoop zal met motorjes een object aan de hemel ook volgen (mits goed uitgelijnd). Ook zijn er telescopen met GPS erop zodat ze precies weten waar ze zijn zodat ze nog nouwkeuriger kunnen worden uitgelijnd. En zo zijn er nog veel meer dingen die er in een
telescoop gestopt kunnen worden.
wat is een Go To systeem precies?
Met een GoTo systeem op je
telescoop kun je je
telescoop dmv een computertje automatisch naar bijv. een planeet laten gaan. De computer bestuurd dan de
telescoop en zoekt en vind (meestal
) dan het object waar je de
telescoop naar laat zoeken. Dit kan heel handig zijn bij objecten die je heel moeilijk kan vinden, maar het zelf zoeken van objecten is ook een soort sport he [wortel]
wat voor een montering is geschikt?
Dat ligt eraan watvoor
telescoop je hebt en waarvoor je de
telescoop wil gaan gebruiken. Als je er alleen maar door wil kijken kun je het beste een dobson gebruiken. Dit zijn simpele monteringen waar toch grote telescopen op kunnen worden geplaatst.
Als je toch zit te denken om ooit aan bijv. astrofotografie te gaan doen kan ik je een equatoriale montering aanbevelen. Daarmee kun je de objecten aan de hemel volgen wat heel belangrijk is voor astrofotografie.
hoe kan je de zon op een wit vel projecteren(met een special oculair ofzo dacht ik)?
Dit heb ik zelf ook nog nooit gedaan maar ik denk toch dat dit ook met een soort filter op de
telescoop moet gebeuren want het lijkt me niet echt goed voor je
telescoop. (Ligt er trouwens ook aan watvoor een soort
telescoop je hebt, voor een mak is het bijvoorbeeld schadelijker dan voor een newt dacht ik)