Op een horizontaal vlak α ligt een puntmassa P van m kg. Op P werkt tevens een kracht F (vector) van 6m Newton verticaal naar boven. Men beweegt α vanuit de rusttoestand eenparig versneld verticaal omhoog met een versnelling van a m/sec2 waarbij het vlak evenwijdig aan zijn oorspronkelijke stand blijft. Na t sec brengt men het vlak α plotseling tot stilstand; P beweegt zich nu verder, nog steeds onder invloed van F, en treft t sec later α opnieuw.
a. Bereken a.
b. Bereken de reactiekracht die α gedurende de beweging op P uitoefent.
Volgens het antwoordenblad is het antwoord op a: 2 m/sec2 en het antwoord op b: 6m N.
Het lukt mij niet met welke redenering dan ook op dezelfde antwoorden uit te komen; sterker nog ik zie niet goed hoe uit de bovenstaande nauwelijks getalsmatige gegevens toch een getal als antwoord geproduceerd kan worden. Volgens mij wordt P, als α tot stilstand wordt gebracht met een snelheid van at "gelanceerd", maar dan begint er m.i. een fase met een andere vertraging/versnelling. De versnelling a van de 'eerste' opwaartse beweging lijkt mij niet rechtstreeks te betrekken op de versnelling/vertraging tijdens het op-en-neergaan van P. Maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd.