Dag Michel Uphoff,
Zo schiet het geen meter op. Ik geef de pijp aan Maarten.
Dat zou ik persoonlijk zeer jammer vinden, want ik zou het verlies van een belangrijke bron van leren verliezen, die ik ten zeerste apprecieer. In een poging dit te vermijden, zal ik nogmaals op uw vragen antwoorden, op een manier die u waarschijnlijk beter zal liggen.
Omdat de pijl horizontaal weggeschoten wordt, is de verticale aanvangssnelheid vy nul, mee eens?
Niet helemaal, vanaf het begin zal de pijl beginnen vallen, als de steun wegvalt (en dus vertikale snelheid opbouwen). In het begin zal dit inderdaad bijna onmeetbaar en onmerkbaar zijn, vooral als de beginsnelheid op de horizontale as groot is.
Wijzigt er iets aan de horizontale snelheid vxen waarom ?
Als de pijl lang vliegt, zal de horizontale snelheid kleiner worden. Als de pijl doel treft na een kleinere vliegtijd, zal de impakt (p=mv) groter zijn op de x-as, als de vliegtijd groter is, zal de impact kleiner zijn, waar ik uit besluit dat de "horizontale" snelheid kleiner wordt, evenredig met de vliegtijd van de pijl volgens de formule p=mv. De term v zal kleiner zijn bij een langere vliegsnelheid.
Wijzigt er iets aan de verticale snelheid vyen waarom ?
In het begin zal de verticale snelheid klein zijn, (afhankelijk van de beginsnelheid zoals ik boven schreef). Na verloop van de tijd zal de helling van de vallende pijl steeds steiler worden, en de valsnelheid op de y-as (verikale) groter. Ook dit is tijdsafhankelijk, en is evenredig aan de valversnelling.
Wijzigt er iets aan bovenstaande antwoorden als de pijl meer massa heeft?
Het gewicht van de pijl heeft een determinerende rol in dit mechanisme. Een pijl met een zwaardere massa zal, bij gelijke kracht uitgeoefend door de boogpees, minder snel vliegen, en sneller vallen dan een lichtere pijl.
Een grotere massa heeft immers een tragere snelheid bij eenzelfde kracht. Een zwaar vliegtuig vliegt bij eenzelfde kracht trager dan een licht vliegtuig.(bij gelijke kracht).
Zijn deze twee snelheidscomponenten vx en vy afhankelijk van elkaar?
Zet men dit op een grafiek uit, dan zal men een kromme krijgen. In het begin zal de baan vrij horfizontaal zijn, en met slechts een nauwelijks merkbare neerwaardse helling, en een hoge snelheid. Met de vliegtijd zal de neerwaardse helling steeds steiler worden, en de vliegsnelheid steeds kleiner, tot er een kantelpunt komt, en de pijl weer naar beneden versnelt met een helling die meer naar 90° op de vloer gericht is..
Het moet wel een pijl zijn die niet gestabiliseerd wordt door pluimen. Daar is door het tollen van de pijl, de baan in de horizontale richting veel stabieler, en de op het eind van de vlucht, de valhelling steiler. De pluimen dienen niet voor de draagkracht, zoals veel gedacht wordt, maar omdat ze zo geplaatst zijn dat ze de pijl doen tollen en stabiliseren, En ik denk dat dit ook in het vacuüm geldt...
(…) baanstabilisatie (…) (niet geldend in een vacuüm) waar je een foutieve conclusie aan verbindt.
"De
Gravity Probe B-missie van de
NASA voert een experiment uit met behulp van uiterst nauwkeurige gyroscopen, om de
relativiteitstheorie te bevestigen" (wikipedia, gyroscoop)
Gyroscopen worden dus in de ruimte gebruikt. Tollen (ook gyroscopen) werken in vacuüm.
De conclusie is dat het tollen van de pijl de baan stabiliseerd, door rond de as te draaien, zodat de as gelijk blijft in de spin. Het projectiel blijft dan langer in een stabiele horizontale baan, dit geld ook in het vacuüm en in de ruimte.
PS. De proef van mythbusters waar u naar verwees, is wat de balbarings (kogellagers) betreft niet consistent, wat de mythbusters aan constructiefouten toewezen (het betreft hier 5 afleveringen, waarvan u er maar één aangeduid had, en in de eerste proef lukte het min of meer). Bij de proef met de revolver was de proef wel consistent met de stelling, maar het betrof hier een modern pistool, met een gedraaide loop.