Is dit een verspreking Michel Uphoff? De ruimtetijd kunnen wij ons toch wel voorstellen, er bestaan hopen theorieën over. Ik begrijp niet wat je bedoelt met deze uitspraak.
Als ons heelal in de vierde dimensie (die noemen wij de ruimtetijd)
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Is dit een verspreking Michel Uphoff? De ruimtetijd kunnen wij ons toch wel voorstellen, er bestaan hopen theorieën over. Ik begrijp niet wat je bedoelt met deze uitspraak.
Als ons heelal in de vierde dimensie (die noemen wij de ruimtetijd)
Het is waarschijnlijk omdat ik de abstracte manier van denken van de wiskunde niet machtig ben Michel Uphoff, maar ik kom tot de volgende conclusie: Uit wat bestaat het laagje met nul hoogte, waarin de platlanders zich bevinden? Als de platlanders zouden kunnen denken, dan zouden zij tot de conclusie komen dat zij niet alleen niet kunnen bestaan, maar zelfs niet denkbaar zijn. Als zij zouden kunnen denken (quod non), zouden zij tot de conclusie komen dat hun heelal geen bolvormig niets kan bevatten, omdat niets geen dimensies heeft, en een laagje nul, geen bol kan omvatten.Stel je een ballon voor, waarvan het oppervlak het heelal is. Alleen het oppervlak!
Dus het heelal is een oneindig dun laagje aan de buitenkant van die ballon. Let op het woord heelal, dat betekent het alles. Alles wat er was, is, en ooit zal zijn is dat flinterdunne laagje dat het oppervlak van de ballon vormt.
Denkertje70 schreef:
Ik denk dat je hier weer een denkfout maakt. De rand van het waarneembaar universum kan je nooit bereiken. Het universum is namelijk veel groter dan dat wij kunnen waarnemen.
De cirkel is alleen de lijn (een geslote kromme).peterdevis schreef: Een verduidelijking bij tempelier:
Als het heelal een cirkel is , bedoelen we enkel de omtrek van de cirkel, de oppervlakte binnen en buiten de cirkel zijn niet bestaande en dus ook geen leegte of iets dergelijk. heel moeilijk voort te stellen dat zoiets kan, maar in wiskundige modellen geen enkel probleem.