OneStepForward
Artikelen: 0

Teleportatie

Ik hoop dat dit het juiste topic is en het onderwerp niet al bestaat.

Teleportatie is iets wat soms wel eens in sci-fi series en films voor komt.

Zoals bijvoorbeeld de transporteur uit Strar Trek.

Fictie natuurlijk. Hoewel het al gelukt is om een atoom te "transporteren".

A -> B

De materie word verzonden A word vernietigd en bij B word het opnieuw opgebouwd.

Maar stel, ik zou mezelf ergens heen transporteren.

Ben ik het na het transport nog wel? Of staat daar een kloon van mij?

Aan de ene kant, Geen enkele hersencel die ik heb is waarschijnelijk nog de zelfde als die ik had toen ik geboren werd. Wat ik ben zit toch vooral in mijn hersenen opgeslagen.

Maar aan de andere kant: Stel A zou niet vernietigd worden, spreek je dan niet van een exacte kloon van mezelf? En wie ben "ik" dan?
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
CloudedHeaven

Re: Teleportatie

OneStepForward schreef:Fictie natuurlijk. Hoewel het al gelukt is om een atoom te "transporteren".

A -> B

De materie word verzonden A word vernietigd en bij B word het opnieuw opgebouwd.

Maar stel, ik zou mezelf ergens heen transporteren.

Ben ik het na het transport nog wel? Of staat daar een kloon van mij?
Wanneer B uit elementen van A wordt opgeboud, dan lijkt me dat geen kloon omdat B nu feitelijk is wat A was. Na het transport ben je je zelf.

Dus wordt er voor B ander materiaal gebruikt om het zelfde als A te maken dan lijkt me dat een kloon. Na het transport ben je niet je zelf, alleen bevat B de geschiedenis, van wat A was.

Moeilijk formuleren in ieder geval :shock:
Brinx
Lorentziaan

Een goede vraag, waarop je, denk ik, nooit een sluitend antwoord kan geven.

Stel dat zo'n apparaat uberhaupt mogelijk is, de netelige kwesties van iemand 'afbreken' terwijl die persoon moet blijven leven en de astronomische hoeveelheid data die overgebracht moet worden even daargelaten. Stel dat ik besluit een dergelijke teleporter te gebruiken. Ik stap in, mijn lichaam wordt gescand (en tegelijkertijd afgebroken), en alle informatie wordt naar elders overgebracht - alwaar deze info weer gebruikt wordt om een compleet persoon mee te bouwen. Gaat voor mijzelf nu het licht uit op het moment dat ik ingescand werd, m.a.w. ben ik overleden? Natuurlijk zal de persoon die opgebouwd wordt mijn complete set herinneringen hebben en vrolijk claimen dat 'alles goed gegaan is, dank U wel, een heel aparte ervaring dat teleporteren'. Hoe kom je er ooit achter of die persoon inderdaad dezelfde (in strikte zin) is? Is het dezelfde persoon, vanuit zijn eigen oogpunt, als degene die in de teleporter stapte om overgezonden te worden?

Ik denk dat het gewoon onmogelijk is om als derde (tweede?) persoon te beoordelen wat er precies is gebeurd in de belevingswereld van de geteleporteerde persoon. Je komt er pas achter op het moment dat je het zelf probeert. Nogal een grote gok...en als je (of iemand anders...) wakker wordt in het aankomststation ben je het alweer 'vergeten'!

Met dit idee wordt leuk gespeeld in het (SF) boek 'Altered Carbon' van Richard Morgan. Kijk op een site als Amazon voor een samenvatting.
CloudedHeaven

Natuurlijk zal de persoon die opgebouwd wordt mijn complete set herinneringen hebben en vrolijk claimen dat 'alles goed gegaan is, dank U wel, een heel aparte ervaring dat teleporteren'.  
Je komt er pas achter op het moment dat je het zelf probeert.
Ook als je het zelf probeert zal de eerste quote opgaan.

Dus wanneer het teleporteren goed gaat, dan zal de proef persoon altijd

zeggen het is goed gegaan of deze nu authentiek dan wel cloon is.

Dan kan dat op deze manier ook niet bepaald worden.

Daarom vind ik dat pas om een cloon gaat wanneer B een kopie van A is.

Geen cloon wanneer B, A is.
The Don

-slotje-

Deze discussie over teleportatie is al meerdere keren besproken op wetenschapsforum.

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...ht=teleportatie

Je kunt ook met de zoek functie zoeken op bepaalde trefwoorden. dit bespaard weer wat dubbele topics.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Terug naar “Filosofie”