Als ik dit zo lees dan denk dat er bij een vallende aarde toch kinetische energie vrijkomt. Er werkt voortdurend een kracht op de aarde anders zou ze rechtdoor vallen.
Ik denk dat je doelt op de baan van de Aarde om de Zon. De Aarde is in haar baan om de Zon in vrije val, en daarbij komt geen energie vrij.
- NewtonsCannonball 476 keer bekeken
Newton's kanonskogel
Als ik een kanonskogel horizontaal wegschiet, dan zal hij met een boogje verderop op de Aarde terecht komen ( a ). Schiet ik harder, dan komt hij verderop op de grond ( b ), en nog harder, dan weer verder ( c ). Stel nu eens dat ik (de lucht even buiten beschouwing gelaten) de kogel zo vreselijk hard horizontaal kan schieten dat hij wel naar de Aarde gaat vallen, maar dat de kromming van het Aardoppervlak gelijk is aan de boog die die steen maakt ( d ) .
Dan valt de steen dus rond de Aarde. In de ruimte, waar geen wrijving door luchtweerstand is, gaat er na het afschieten geen bewegingsenergie verloren en de kogel behoudt dus dezelfde snelheid, dezelfde kinetische energie en dezelfde baan. Hij blijft rond de Aarde draaien en is in vrije val.
Wat anders gezegd, de Aarde trekt met haar zwaartekracht voortdurend aan de kogel, en de kogel gehoorzaamt aan die kracht door te vallen, maar door haar grote horizontale snelheid blijft de kogel de Aarde voortdurend missen. Was de zwaartekracht niet aanwezig, dan zou de kogel inderdaad met dezelfde constante snelheid een rechte lijn volgen.
Er is dus wel een kracht, maar een kracht is geen energie.