jkien
Moderator
Artikelen: 0

Nalichtend spoor achter tennisbal op tv

Vandaag was er tennis op tv (Roland Garros), en wat me opviel was een duidelijk nalichtend spoor achter de tennisbal. Is dat nieuw? Vroeger zou ik dat als een technisch gebrek van de camera beschouwd hebben. Zou het spoor nu opzettelijk aan het beeld toegevoegd worden opdat de kijker de baan van de bal makkelijker kan volgen?
Michel Uphoff
Moderator

Re: Nalichtend spoor achter tennisbal op tv

Welke zender was dat? Vanavond ook gekeken bij Eurosport (HD, digitaal) en mij is niets opgevallen. Zal er morgen even op letten.
jkien
Moderator

Ik zag het op Nederland 1, op een digitaal kanaal. Misschien komt het wel door mijn tv. Tot een half jaar geleden had ik een ouderwetse beeldbuis-tv. Nu heb ik een LED-tv en die dingen lijken ongevraagd filters toe te passen om het beeld te 'verbeteren'.
Benm

Het kan opzettelijk zijn, maar ook een 'ghosting' effect, iets dat je wel vaker ziet bij met name de wat goedkopere panelen. Als je het wilt testen zou ik met een hdmi kabel een laptop/pc aan je tv hangen en eens kijken of je iets soortgelijks opmerkt bij snel bewegende objecten in beeld.
Victory through technology
jkien
Moderator

Kennelijk is het een instelling van de tv. Nu ik de instelling "clean digital view" heb uitgeschakeld is het nalichtende spoor verdwenen.
Benm

Dat kan.. kijk je toevallig naar een analoog signaal?

Veel tv's proberen daar via allerlei trucs het beste van te maken voor gemiddelde content, maar dat kan wel eens averechts werken.
Victory through technology

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”