Enkel spuitgieten is niet mogelijk.
Ik zat zelf te denken aan spuitgieten. Waarbij na het spuitgieten het deel gebogen wordt. Of dat het gebogen wordt in de matrijs met een bewegend matrijsdeel.
of aan de hand van krimp?
Enkel spuitgieten is niet mogelijk.
wegens duurdere en meer ingewikkelde matrijzen, voor een redelijk eenvoudige geometrie.klazon schreef: Waarom zou het niet in één spuitgietgang gemaakt kunnen zijn?
klazon schreef: Ik stel me zo voor dat de matrijs bestaat uit een vast binnendeel, en b.v. 3 beweegbare buitendelen.
Na het spuiten bewegen de buitendelen in 3 richtingen weg.
Het voorwerp zit dan nog wel vast op de binnenmal, maar aangezien het flexibel is kun je het een stukje openbuigen en dan pluk je het er zo van af.
Elke matrijs bestaat uit twee delen (een vast en een tegendeel), anders kun je ze er inderdaad niet uithalen. Maar met dit systeem vermijd je matrijsdelen met (intern-) bewegende onderdelen.klazon schreef: 2D is natuurlijk maar quasi. Je hebt altijd een matrijsdeel wat moet bewegen, anders krijg je het werkstuk er niet uit.
Dat zou nog eens erg kunnen tegenvallen: je hebt de uitstoters, de vulkanalen, ontluchtkanalen, ... die allemaal ook in de (eventueel) bewegende delen doorgetrokken moeten worden, ...klazon schreef: Voor het onderhavige werkstuk is de matrijs niet eens zo erg ingewikkeld. Er zijn weliswaar minstens 3 bewegende delen nodig, maar die zijn niet erg complex.