Marre1981 schreef:
De integraal van Newton moet eigenlijk minstens een 3 dubbele integraal zijn, net zoals je het volume van een bol zoekt. Dit zie ik niet dus stop met aub met focussen op enkel 1 theorie.
Ik focus niet op één theorie, ik geef er twee. Niet blij met die van Newton omdat je hem niet snapt? Gebruik dan Gauss. Waarom zou die van Gauss fout zijn?
Als je een bolschil beschouwt met massadichtheid per oppervlakte, krijg je een dubbele integraal. In de meeste bewijzen gebruiken ze inderdaad ringen die ze trouwens direct al opdelen in punten. Stilzwijgend wordt er dus al direct één integraal uitgewerkt. Geen probleem, de formule van de kracht uitgeoefend door een ring kan je vervangen door een integraal. Dan heb je de dubbele integraal. Zie dit
filmpje.
Marre1981 schreef:
Dit kan ik afleiden uit zowel mijn bovenstaand 'geometrische bewijs' als mijn programma (waarvan ik je de code bespaar)
ik kan wel wat resultaten posten...
Dat geometrische bewijs is fout, om redenen die ik al heb aangegeven. Newton is één van de grondleggers van integraal/differentiaalrekening. Zijn wiskunde was correct en wordt in tal van applicaties (die perfect werken) gebruikt. Je denkt toch niet dat je met wat toepassen van Pythagoras zijn shell theorem kunt ontkrachten? Jouw programma is ook fout, geef eens een overzichtelijk algoritme (niet de volledige code), dan kunnen we nagaan waar precies het fout loopt.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.