Ik zou ether het liefst op een plek zetten met enige afzuiging. Bij evt lekkage van een fles wil je geen hogere concentratie brandbare gassen hebben. (geldt voor alle organische troep). Ethers (dan zeker de diethylether) kan akelig instabiele peroxides vormen als het jaren staat.. daarom absoluut niet te lang bewaren. Je zal niet de eerst zijn waarbij een oude fles diethylether besluit te exploderen bij het openen van de fles.
Voor zuren is alleen salpeterzuur enigsids bekend dat het bij lang staan wat nox dampen vrijkomen waardoor je drukopbouw kan krijgen in de fles (spreek ik wel over jaren). Bij kleine hoeveelheden niet zo'n probleem, maar bij de opslag van een paar honderd liter bij bedrijven is het toch wat anders.
Josters schreef:
Ja, dat is inderdaad wel een goed idee. Ik heb het op het moment op dezelfde plank staan, maar dan de zuren aan de ene kant, de basen aan de andere en organische stoffen, zoals cyclohexylamine, DCM en aceton in het midden. Op zich zou dat wel anders mogen, maar ik denk dat een normale plastic lekbak niet genoeg zal zijn om zwavelzuur tegen te gaan. Of vergis ik me daarin?
lekbak het liefst rvs, maar de meeste plastics kunnen er wel even tegen. Belangrijker is stofsoort per lekbak.
waterstofperoxide sowieso nooit bij organische producten zetten. vorming van organische peroxides zijn de grootst mogelijke rotzooi.