Josters
Artikelen: 0

Re: Opslag zoutzuur

HeisenbergNL schreef: Een liter 68% HNO3 en misschien een paar honderd mL (diethyl-)ether in een bruine glazen fles, is dat gevaarlijk om op te slaan in een ruimte zonder afzuig instalatie

Mag ik vragen hoe oud u eigenlijk bent en wat uw ervaring is met chemie? Salpeterzuur is niet iets om zomaar mee rond te springen, het is een erg gevaarlijke stof.
gast026

zeker de nox dampen die er vanaf komen zijn erg slecht voor je longes.
Marko

plastic lekbakken zijn prima. Ik zie het nut van RVS niet in dit verband.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
HeisenbergNL

Ik heb nog geen lab opgezet alleen ik zit te twijfelen over de zuiverheid, HNO3 zal ik niet gelijk geconcentreerd kopen, maar op te antwoorden op uw vraag, zelf nog niet heel veel ervaring, maar ik ga een lab opzetten met een familielid die professor is geweest in microbiologie voor de tu delft, ik wil alleen weten wat voor maatregelen ik moet nemen voor de opslag van deze stoffen.
Salpeterzuur koop ik niet gelijk de meest geconcentreerde vorm, behalve misschien als het vanaf volgend jaar maximaal 3% verkocht mag worden aan consumenten.
Ik koop natuurlijk wel H2O2 in een redelijk hoge concentratie en ether, isopropylalcohol en aceton als oplosmiddelen alleen is mijn vraag of ik deze veilig kan opslaan in bruine glazen flessen van 1L zonder dat ze in een zuurkast staan, wel gescheiden van de andere stoffen en de waterstofperoxide gescheiden van de rest en de oplosmiddelen van de zuren gescheiden en de H2O2
Marko

Voor je stoffen koop moet je je eerst eens afvragen wat je precies nodig hebt, in welke hoeveelheid en met welke zuiverheid.

Zo "natuurlijk" vind ik het niet om 30% waterstofperoxide te kopen.

Voor de rest de stoffen laten zitten in de flessen waarin ze geleverd worden.

En nogmaals, eerst goed nadenken wat je nu precies wil gaan doen en wat je daarvoor nodig hebt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
HeisenbergNL

Wat ik wil doen is vooral met zouten en neerslagreacties en bijvoorbeeld een chemische jodiumklok maken, het is niet dat ik 30% H2O2 ga kopen, ik ga nog kijken in wat voor concentratie ik stoffen het beste kan nemen, maar het gaat me er vooral om dat als ik het een keer heb, of het dan veilig is om gewoon te hebben of dat ik dan bijvoorbeeld een brandkast moet kopen/maken
Josters

Waarom heb je onze hulp dan nodig? Het lijkt me dat als je opa je helpt hiermee, hij de aangewezen persoon is om dit soort vragen te beantwoorden.

Zeker met een naam als HeisenbergNL, roep je enige verdenking op je af van andere motieven, alhoewel de stoffen waar je naar vraagt niet per se daaraan gelinkt kunnen worden.
HeisenbergNL

Mijn opa heeft al jaren niet meer in een lab gewerkt en weet niet precies waar je het kan kopen, ik vraag me af welke concentraties stoffen ik het best kan kopen maar ik zal hiervoor een keer een nieuw onderwerp aanmaken.
Josters

HeisenbergNL schreef: Mijn opa heeft al jaren niet meer in een lab gewerkt en weet niet precies waar je het kan kopen, ik vraag me af welke concentraties stoffen ik het best kan kopen maar ik zal hiervoor een keer een nieuw onderwerp aanmaken.

Het ging ook niet om het kopen, maar om de veiligheid van de stoffen. Ik heb je geen enkele keer horen vragen waar dit spul gekocht kan worden...
HeisenbergNL

Het is vooral mijn lab waar hij mee helpt en bij hem op zolder maar ik koop het glaswerk en de chemicaliën enzo.

Zou het beter zijn om mijn naam te veranderen, ik koos het gewoon omdat ik breaking bad een leuke serie vind en heisenberg gewoon n coole naam is denk ik :))

Het ging ook niet om het kopen, maar om de veiligheid van de stoffen. Ik heb je geen enkele keer horen vragen waar dit spul gekocht kan worden...
Het gaat me vooral om de concentratie van de stoffen en als ik geconcentreerdere zuren zou kopen of geconcentreerd waterstofperoxide etc of het dan veilig is om op te slaan:
Ik weet waar ik de stoffen kan kopen maar ik zit te twijfelen welke concentratie ik ga kopen omdat geconcentreerde zuren relatief goedkoper zijn omdat als je ze verdunt het goedkoper is dan als je minder geconcentreerde zuren koopt
Josters

HeisenbergNL schreef: Het is vooral mijn lab waar hij mee helpt en bij hem op zolder maar ik koop het glaswerk en de chemicaliën enzo.

Zou het beter zijn om mijn naam te veranderen, ik koos het gewoon omdat ik breaking bad een leuke serie vind en heisenberg gewoon n coole naam is denk ik :))

Ja, dat begreep ik wel. Mwa, nee, je hoeft je naam niet te veranderen, maar let er wel op :) .
HeisenbergNL

Maar zou je me misschien kunnen helpen om te bepalen wat voor concentratie ik zou kunnen kopen, btw ga ik wel altijd een labjas dragen en veiligheidsbril en eventueel een gasmasker etc of spatscherm, maar ik vraag me af wat voor concentratie ik moet kopen, ik zal hiervoor een nieuw onderwerp aanmaken :)
Fuzzwood

Zover ik weet wordt waterperoxide in speciale zwarte flessen geleverd met overdrukventiel. Zo hadden wij ze tenminste op het lab staan.
gast026

Fuzzwood schreef: Zover ik weet wordt waterperoxide in speciale zwarte flessen geleverd met overdrukventiel. Zo hadden wij ze tenminste op het lab staan.

Zijn niet direct regels voor. Sigma adrich levert de 500 mL flessen gewoon in half doorzichtige witte flessen, wel dat ze in de koelkast moeten. Overdrukventiel heb ik nog nooit op een fles zien zitten eerlijk gezegd..
Benm

Marko schreef: plastic lekbakken zijn prima. Ik zie het nut van RVS niet in dit verband.

Inderdaad, ik zou er zelfs de voorkeur aan geven waar het om zuren gaat. Zeker als je meerdere zuren hebt dan zal de combinatie daarvan de meeste metalen, incl RVS, aanvreten.

Bij plastic zou dat ook het geval kunnen zijn, maar eerlijkgezegd zie ik het zo snel niet gebeuren. Let wel dat er verschillende plastics zijn, en iets dat je in de bouwmarkt koopt gemaakt is van pvc, hdpe of iets dergelijks, niet van telfon zoals gebruikelijk is voor laboratoria.

Uiteraard is het zaak aparte lekbakken te hebben voor zuren, basen, oplosmiddelen, en evt voor waterstofperoxide.
Victory through technology

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”