Een bol perfect gelijkmatig verdelen is niet simpel.
Het is niet alleen 'niet simpel'. Er zijn slechts 5 mogelijke aantallen punten (4,6,8,12 en 20) die perfect gelijkmatig te verdelen zijn over een bol (
zie de regelmatige veelvlakken). Voor alle andere hoeveelheden is het onmogelijk. Het enige wat je in die situaties kunt doen is een zo gelijkmatig mogelijke verdeling van de punten maken.
Mijn programma verdeelt de bolschil in puntmassa's op dezelfde afstand.
Kun je dit aantonen? Ik verwacht namelijk dat dit niet het geval is.
Het programma van Evilbro werkt met willekeurige punten. Dat vind ik minder betrouwbaar maar toch moet dit in principe ook kloppen bij 'oneindig' veel punten
Ik denk dat de willekeurigheid juist de kracht is van mijn methode. Doordat ik niet steeds met dezelfde puntenverdelingen werk, is het ook niet mogelijk dat ik afwijkingen van een specifieke verdeling (en zoals ik hierboven al heb gezegd: als het aantal punten niet 4, 6, 8, 12 of 20 is dan gaan die afwijkingen er zijn) aanzie voor werkelijke informatie. De wet van de grote aantallen zorgt er voor dat wat overblijft wel iets daadwerkelijks zegt.
Evilbro kiest zijn punten dan ook willekeurig op een manier dat ze perfect verdeeld zijn over de cirkel
Waar je cirkel zegt bedoel je bol (hoop ik).
Nu sla je de bal wel ferm mis. Je zegt zelf dat je m1 en m2 weglaat dus gelijkstelt aan 1. Als de kracht /N doet, doe je ook de testmassa /N! (100000)
Ik heb al gezegd dat dit onzin is en je gevraagd waar je deze onzin vandaan hebt. Daarop heb je geen antwoord gegeven.
Stel je hebt N punten. Ik noem
\(\vec{r}_k\)
de vector van punt k naar het punt van de massa
\(m_1\)
. Er geldt dan:
\(F = \sum_{k=1}^N G \frac{m_1 \cdot \frac{m_2}{N}}{|\vec{r}_k|^2} \frac{\vec{r}_k}{|\vec{r}_k|}\)
ofwel:
\(F = G \cdot m_1 \cdot \sum_{k=1}^N \frac{\frac{m_2}{N}}{|\vec{r}_k|^2} \frac{\vec{r}_k}{|\vec{r}_k|}\)
De massa
\(m_1\)
is zoals je ziet volledig onafhankelijk van N. En als je de massa van alle punten wilt weten dan:
\(\sum_{k=1}^N \frac{m_2}{N} = N \cdot \frac{m_2}{N} = m_2\)
Kortom de totale massa van de bolschil is ook onafhankelijk van N in mijn programma. Precies zoals ik zei dus...
Ik heb nog een paar opmerkingen ivm Shell Theorem waar je gerust op mag reageren.
1) De bolschiltheorie is nog nooit experimenteel bewezen geweest.
Dit is zowel niet relevant als niet waar. Het is niet relevant omdat het hier gaat om een wiskundige relatie. De geldigheid van deze relatie is bewezen. Doordat de randvoorwaarden voor deze wiskunde overeenkomen met hoe het universum is, zegt de wiskundige relatie ook iets over de werkelijkheid.
Verder is dit wel degelijk experimenteel vastgesteld. Het elektrisch veld binnen een geladen bol is al vaak genoeg gemeten. En aangezien
de wet van Coulomb qua vorm compleet analoog is aan de
gravitatiewet van Newton is er dus experimentele data.
2) Stel, ik zeg stel, dat een planeet hol is, is dit ontegensprekelijk het bewijs dat de Shell Theorem (overal gewichtloos binnen bol) fout is.
Uit "Als A dan niet B" kun je slechts in twee situaties een conclusie trekken. Als A waar is dan zal gelden dat B niet waar is en als B waar is dan zal A niet waar zijn. Jij kiest om vreemde redenen voor de eerste en negeert de tweede optie. Gegeven het bewijs, zowel theoretisch als experimenteel, voor B lijkt mij de tweede optie juist de voordehandliggende keus.
Ga je trouwens nog met dat duidelijke verhaal over jouw methode komen?