Laten we dan besluiten dat de bolschilstelling in theorie klopt.
De grafiek lijkt wel perfect symmetrisch zodat je zou kunnen denken dat de krachten in de dichte nabijheid van de bolschil, zowel binnen als buiten, zich hetzelfde gedragen. Als de grafiek rond het punt (-1,0,0) ook symmetrisch is, heeft de puntenverdeling er dan weinig mee te zien.
Op wikipedia staat dit:
Op voldoende grote afstand boven het oppervlak van een zwaar hemellichaam wordt de valversnelling gegeven door:
waarin <i>r</i> de afstand tot het middelpunt van het hemellichaam en <i>M</i> de massa van het hemellichaam is.
Waarom staat daar op voldoende grote afstand als de formule in theorie ook klopt voor kleine afstanden?
Een man van 100kg weegt aan het oppervlak:
F = m.g = 981N
of
F = G. m*Ma/Ra² (Ma = massa aarde)
F = 6,6754 × 10−11 (100* 5,96495 × 1024)/6371000² = 981N
De formule is af te leiden uit bovenstaande 2 formules.
Ik kan het wiskundig nog niet aantonen, maar ben ik er van overtuigd dat je aan de binnenkant van een hol hemellichaam kunt lopen.
Want het is net het bestaan ervan dat zou bewijzen dat massa naar de schil aangetrokken wordt.
Het niet-wiskundig aantonen leidt tot sluiting van de topic heb ik al ondervonden. Wat jammer is.
Sta me toe om de volgende redenering te volgen om te kunnen besluiten dat de bolschilstelling fout is:
1) Open Google Earth en kijk in de Atlantische oceaan. Je ziet duidelijk de breuklijn en de 'littekens' van het verschuiven van de continenten. Ten oosten van Noord-Amerika oa zie je ook diezelfde littekens wat erop wijst dat Azië ooit met Amerika verbonden was. Zie ook http://www.4threvolt.com/files/McCarthy2005.pdf
2) Punt 1 is het bewijs dat de aardbol vroeger kleiner was (straal: 60% van nu)
3) Wegens behoud van massa en het enorm vergroten van de Aarde kan dit niet anders dat het op één of andere manier hol is.
4) Mocht de zwaartekracht nihil in de bol zijn, zou de planeet uit elkaar vallen wat nu niet het geval is.
Dus Evilbro, de bolschilstelling is idd niet relevant voor de werkelijkheid.