317070 schreef:
Wel, je hebt me niet goed begrepen. Landsgrenzen hertekenen zou op veel plaatsen in de wereld helpen, maar lang niet allemaal.
Natuurlijk werkt hiet niet in alle situaties, zeker niet in fijn versnipperde regio's. Anderzijds zou het wel werken voor een land als belgie, dat al een taalgrens heeft en daarmee vrij eenvoudig in twee stukken te hakken zou zijn mochten de vlamingen en walen elkaar voortdurend gewelddadig te lijf gaan.
Qua acuut problematische gebieden zou ik bijvoorbeeld denken aan kurdistan - een nieuw land dat stukjes van syrie, irak, turkije en iran zou afsplitsen, en als zelfstandige staat verder kan. Uiteraard heb je ook daar religieuze verschillen, maar of die zo groot zijn dat ze het gevoel van nationaliteit overstijgen is maar zeer de vraag.
Er zijn wel voorbeeld van religieus zeer verdeelde landen die toch enige stabiliteit hebben bereikt, bijvoorbeeld libanon, met pakweg 40% christenen, en het restant een ongeveer 50:50 mix van sunni en shiitische moslims. Dat klinkt als een absolut kruidvat, maar het is toch een behoorlijke tijd een stabiel land geweest - vanaf pakweg 2005 tot nu. Dat laatste heeft uiteraard te maken met syrische vluchtelingen die het land met miljoenen tegelijk binnenkomen en daardoor de balans verstoren - zonder dat probleem denk ik dat het best een succesvol land had kunnen worden met een grote religieuze diversiteit.
Ik noem libanon in dit geval omdat het ook geen land is waar je eenvoudig lijntjes kunt trekken tussen bevolkingsgroepen, maar waar van alles door elkaar heen leeft. Het land zit nog vol met kogelgaten uit het verdere verleden, maar was voor de syrische problematiek feitelijk een tamelijk veilige bestemming.