Ik denk dat je je daarin vergist. Lees bijvoorbeeld de topics bij Theorieontwikkeling in dit forum maar eens door en je zal zien dat er al op heel veel gebieden onderzoek met goede resultaten gedaan wordt.Indertijd werden de toenmalige grondstoffen wel vervangen door efficiëntere (dit was mogelijk door nieuwe technieken om ze te ontginnen bv), momenteel is er geen enkele energiebron in het vooruitzicht die even efficiënt kan zijn als olie, op kernfusie na misschien maar dit is niet iets voor binnen de eerste 20-30 jaar, als het al iets gaat worden.
En in het kolen tijdperk dacht men ook dat er geen andere bron van energie zou zijn.
Het probleem is dat je niet terug kan gaan tot circa het jaar 1000. Dat zou nodig zijn om 15 Kondratieff cycli van zo'n 60 jaar terug te vinden.Dat stukje van de tegenstanders is ook wel interessant. Het manipuleren van data gebeurt zo vaak... jammer. Misschien moeten we zelf eens de objectieve gegevens erbij halen
Als we (in Nederland) kijken naar pieken en dalen dan kom je op het volgende rijtje recessie jaren:
2002/04
1991/93
1981/83
1972/73
.... (misschien 1961/62, maar dat weet ik niet)
.... (misschien 1951/53, maar ook dat weet ik niet)
.... (was de oorlog een recessie, in dat geval 1939/40
en daarvoor weet ik het helemaal niet.
De eerste vier heb ik zeer bewust meegemaakt, de latere niet. Afgaande op de eerste vier kom je op een 10/11 jarige cylus, het zou kunnen zijn dat 6 of 5 van deze cycli ongeveer één Kondratieff cyclus vormen.
Maar dan zouden 61/62, 51/53 en 39/40 ook recessie jaren geweest moeten zijn en dat kan ik niet beoordelen. En al helemaal niet of 28/29, 1918/1919, 1907/1909, 1897/1898 etc ook recessie jaren waren.