Laatste nieuws:
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... Piet.dhtml
Moderator: Rhiannon
Opmerking moderator
Kleine vraag: vind je het OK dat Ijsland en Japan op walvissen jagen? Of vrouwenbesnijdenis in Zwart-Afrika? Of het onverdoofd slachten van schapen? De voorstanders van die culturele gebruiken gebruiken ook het "is cultuur"-argument voor het behoud van hun traditie.Bartjes schreef: De culturele vrijheid in ons land bestaat (of moet ik zeggen bestond) er juist uit dat men iedereen zo veel mogelijk zijn eigen cultuur laat beleven. De antizwartepietisten zijn daar niet tevreden mee en eisen dat ook andermans culturele uitingen aan de normen en waarden van de antizwartepietisten worden aangepast.
Ik ben ook een "witte" Vlaming, ben tegen zwarte piet en voel me geen voortrekker van de zwarte gemeenschap. Met stereotiepen gaan we niet ver komen in een debat over zwarte piet...
waarin de "witte" Nederlanders zich naar de normen van de antizwartepietisten (als vermeende voortrekkers van de zwarte gemeenschap) moeten gedragen
317070 schreef:Kleine vraag: vind je het OK dat Ijsland en Japan op walvissen jagen? Of vrouwenbesnijdenis in Zwart-Afrika? Of het onverdoofd slachten van schapen? De voorstanders van die culturele gebruiken gebruiken ook het "is cultuur"-argument voor het behoud van hun traditie.
Ik ben ook een "witte" Vlaming, ben tegen zwarte piet en voel me geen voortrekker van de zwarte gemeenschap. Met stereotiepen gaan we niet ver komen in een debat over zwarte piet...
Nou, die gekwetsheid moeten ze dan maar gauw afleren, want die is nergens op gebaseerd. Dat zit alleen in die mensen zelf. Een soort Calimero effect.Bartjes schreef: Er is maar één punt waarop ik de antizwartepietisten inmiddels wel gelijk geef, en dat is dat er kennelijk mensen zijn die zich door het sinterklaasfeest (en in het bijzonder door Zwarte Piet) gekwetst voelen.
klazon schreef: Nou, die gekwetsheid moeten ze dan maar gauw afleren, want die is nergens op gebaseerd. Dat zit alleen in die mensen zelf. Een soort Calimero effect.
Precies. Een heleboel vooraanstaande lieden die door de media om hun mening worden gevraagd doen hun best om zo politiek correct mogelijk te zijn. Maar ik zou liever zien dat ze gewoon eens recht voor z'n raap zouden zeggen: "jullie moeten niet zeuren."Bartjes schreef:
....en opportunisten onder de spraakmakende Nederlandse elite geleidelijk aan afstand nemen van Zwarte Piet om te voorkomen dat zij in het als racistisch bestempelde kamp terecht komen.
Dat klopt. De vraag is dan hoe ver die interpretatie gezocht is. Er is nu blijkbaar zelfs een rechter in Amsterdam die oordeelt dat dat niet te ver gezocht is.Bartjes schreef: Een kromme vergelijking. Bij het sinterklaasfeest worden geen dieren of mensen geslacht of gemolesteerd. De antizwartepietisten duiden hun eigen gekwetstheid onterecht als een ondervonden schade. Wat ze over het hoofd zien is dat het hun interpretatie van het sinterklaasfeest is die hen kwaad maakt.
klazon schreef: Nou, die gekwetsheid moeten ze dan maar gauw afleren, want die is nergens op gebaseerd. Dat zit alleen in die mensen zelf. Een soort Calimero effect.
Dat artikel gaat véél te kort door de bocht. Link naar beter artikel op Elsevier
De rechter zegt dus niets over het al dan niet racistisch zijn van Zwarte Piet. Het enige wat ze zegt is dat de burgemeester bij de vergunningverlening onzorgvuldig is geweest doordat hij niet alle belangen heeft afgewogen. Sterker nog: bij de uitspraak zoals ik die gisteren op het nieuws zag zij ze expliciet dat de hele Zwarte Piet discussie veel te ver gaat voor een rechtbank om te beoordelen omdat er in de samenleving teveel voorstanders en teveel tegenstanders zijn om daar een zinnige uitspraak over te kunnen doen (mijn interpretatie van hoe ik haar woorden heb onthouden).Er werd onder meer een beroep gedaan op artikel 1 van de Grondwet dat discriminatie verbiedt. Dat werd door de rechter verworpen. Bij discriminatie volgens dit artikel in de Grondwet moet er sprake zijn van een ongelijke behandeling als gevolg van een onderscheid in bijvoorbeeld ras. Dat de tegenstanders van Zwarte Piet zich door de traditie gekwetst voelen, maakt volgens de rechter niet dat er sprake is van ongelijke behandeling.
[...]
Van der Laan had de vergunning volgens de rechter wel moeten toetsen aan artikel 8 van de het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Dit artikel waarborgt het recht op eerbiediging van privé-, familie- en gezinsleven.
[...]
Doordat Van der Laan de vergunning niet heeft getoetst aan dit artikel 8 heeft hij niet met alle belangen rekening gehouden. De rechter geeft hem nu zes weken de tijd om de vergunning voor de Sinterklaasintocht te herzien.