cock
Artikelen: 0

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

Die iemand die dat overtuigen moet doen moet van goeden huize komen - heb je een idee wie zoiets zou kunnen doen?
Zwarte Piet is naar mijn mening de geschikte persoon om de nodige argumenten naar voor te brengen. Hij kan ermee dreigen om ze van de roe te geven en in de zak te steken, als ze nog zeuren.
dirkwb

Marko schreef: "Vele duizenden kinderen zijn gewend aan de start van de Sinterklaastijd met een intocht met Zwarte Pieten. Afschaffen van die intocht of rigoureuze aanpassingen aan het uiterlijk van de betrokkenen zoals het verdwijnen van het kroeshaar of de rode lippen zullen voor de kinderen een teleurstellende en moeilijk te plaatsen ervaring zijn."
Het zal nog een groter teleurstellende ervaring zijn als ze erachter komen dat Sint en Piet fabels zijn en niet echt bestaan. Ik hoop dat de burgemeester de belangen van iedereen meeneemt. Als SInterklaas een volksfeest is dan vind ik dat we rekening moeten houden ieders zijn ideeën.
Quitters never win and winners never quit.
tempelier

dirkwb schreef: Het zal nog een groter teleurstellende ervaring zijn als ze erachter komen dat Sint en Piet fabels zijn en niet echt bestaan. Ik hoop dat de burgemeester de belangen van iedereen meeneemt. Als SInterklaas een volksfeest is dan vind ik dat we rekening moeten houden ieders zijn ideeën.
Als je dat op elk feest toepast, dan zijn er snel geen feestdagen meer over.

Voor mij als Atheist is namelijk Kerstmis een christelijk volksfeest waar ik me behoorlijk aan stoor.

Ook is het onmogelijk de belangen van iedereen mee te nemen omdat ze vaak strijdig zijn.
Men kan hooguit de belangen tegen elkaar afwegen.

PS.
Dat Sint en Piet niet echt bestaan weten de kinderen heel wat sneller dan gedacht wordt.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
Bartjes

dirkwb schreef: Als SInterklaas een volksfeest is dan vind ik dat we rekening moeten houden ieders zijn ideeën.

En dat is nu precies onmogelijk. De hedendaagse samenleving is dermate divers dat je geen feest zult kunnen bedenken dat door iedereen gewaardeerd wordt. Ik zie maar één oplossing, en dat is dat we iedere bevolkingsgroep (inclusief de bevolkingsgroep van de "gewone" Nederlanders!) hun eigen feestje gunnen. Tot nu toe ging dat goed. Dat betekent dan wel dat je een zekere mate van overlast voor lief zult moeten nemen. Het gegil, gebral en getoeter als gevolg van de oranjegekte rond het voetbal heeft ook mijn persoonlijke levenssfeer geschaad, maar ik zeur daar verder niet over. Je moet elkaar wat gunnen.

Wanneer bevolkingsgroepen elkaar het recht op de vormgeving van hun eigen feestje gaan betwisten open je pas echt een doos van Pandora.
Typhoner

Bartjes schreef:  
. De hedendaagse samenleving is dermate divers dat je geen feest zult kunnen bedenken dat door iedereen gewaardeerd wordt.

Iets niet waarderen (of er niet aan willen deelnemen) is nog iets anders dan erdoor beledigd worden. Het is eerste is op z'n ergst technisch van aard (bijvoorbeeld lawaai) terwijl het tweede probleem fundamenteler is, en dus ook anders dient te worden behandeld.

Voor mij als Atheist is namelijk Kerstmis een christelijk volksfeest waar ik me behoorlijk aan stoor.

Jammer voor jou, maar er is geen element aan het hedendaagse kerstfeest dat atheïsten (of niet-christenen) rechtstreeks aanspreekt. Er worden ok geen moslim- of atheïst-karikaturen opgevoerd of iets dergelijks. Er komen wel Wijzen uit een ander deel van de wereld langs, maar die hebben verschillende kleuren om aan te geven dat ze effectief uit verschillende landen komen. En het zijn Wijzen.

En tot slot
inclusief de bevolkingsgroep van de "gewone" Nederlanders!

Wie zijn dat nu weer?
This is weird as hell. I approve.
tempelier

Typhoner schreef: Jammer voor jou, maar er is geen element aan het hedendaagse kerstfeest dat atheïsten (of niet-christenen) rechtstreeks aanspreekt. Er worden ok geen moslim- of atheïst-karikaturen opgevoerd of iets dergelijks. Er komen wel Wijzen uit een ander deel van de wereld langs, maar die hebben verschillende kleuren om aan te geven dat ze effectief uit verschillende landen komen. En het zijn Wijzen.
Wat mij wel of niet aanspreekt dat maak ik dus zelf wel uit.
Het feest als zodanig is me al hinderlijk, waarom moet ik mijn gedrag aan passen voor een Chriselijk feest?

Wat je doet is discrimineren.
Een minderheids groep mag iets kwetsend vinden. (Zwarte Piet)
Een andewre groep mag dat ineens niet.

Natuurlijk zijn het Kersfeest en andere Chriselijke feesten beledigend voor Moslims ze staan toch in het teken van het kruis?
Daarom moesten in Amsterdam de kruizen van de mijter van de Sint.
Dat wordt dus wel gehonereerd.

Dit gaat onvrede geven, de ene groep voelt zich gediscrimineerd en krijgt zijn zin.
De ander wordt uitgelachen, pure discriminatie dus,
Bartjes

Typhoner schreef:Iets niet waarderen (of er niet aan willen deelnemen) is nog iets anders dan erdoor beledigd worden. Het is eerste is op z'n ergst technisch van aard (bijvoorbeeld lawaai) terwijl het tweede probleem fundamenteler is, en dus ook anders dient te worden behandeld.

Erdoor beledigd worden? Dat maken de antizwartepietisten ervan. Zij menen er door beledigd te worden, meer is er niet aan de hand.

Wie zijn dat nu weer?

Dat zijn de mensen die al sinds jaar en dag zonder enige racistische bijbedoeling Sinterklaas vieren (of dat vroeger deden toen ze nog jong waren en/of kinderen in huis hadden rondlopen), en die zich nu groen en geel ergeren omdat dat ze onterecht als racist bestempeld worden en een feest zouden moeten aanpassen waar niets mis mee is. 
klazon
Pluimdrager

tempelier schreef: Het feest als zodanig is me al hinderlijk, waarom moet ik mijn gedrag aan passen voor een Chriselijk feest?
Wat hindert je dan, en in hoeverre moet je je gedrag aanpassen?
tempelier

klazon schreef: Wat hindert je dan, en in hoeverre moet je je gedrag aanpassen?
Ik moet op andere dagen boodschappen doen bijvoorbeeld.
Waarom mag ik als Atheist geen boodschappen doen met Kerstmis.
Waarom moet ik op die dagen verplicht vrij nemen?
Waarom......

Er is zat om op te noemen.
klazon
Pluimdrager

Dat je geen boodschappen kan doen kan inderdaad lastig zijn. Hoewel sommige winkels tegenwoordig ook met kerst open zijn.
Verder is kerst gewoon een aantal extra vrije dagen. Wat kan daarop tegen zijn? Op zaterdag en zondag heb je toch ook verplicht vrij? Of werk je in een sector waar je dat helemaal zelf mag bepalen/
tempelier

klazon schreef: Dat je geen boodschappen kan doen kan inderdaad lastig zijn. Hoewel sommige winkels tegenwoordig ook met kerst open zijn.
Verder is kerst gewoon een aantal extra vrije dagen. Wat kan daarop tegen zijn? Op zaterdag en zondag heb je toch ook verplicht vrij? Of werk je in een sector waar je dat helemaal zelf mag bepalen/
In dit dorp in ieder geval niet, sterker nog de dag voor kerst gaan ze eerder dicht.

Maar het gaat niet om mijn persoonlijke situatie maar om het principe.

Men heeft geen extra vrije dagen op feestdagen dat is gewoon onzin maar wel een verhaaltje waar gelovigen vaak mee komen.

Men heeft een jaarbelasting in uren.
Daar wordt een jaarrrooster op gemaakt en daar worden dus die feestdagen VERPLICHT als vrije dagen ingeroosterd.
Zou dat niet zo zijn dan zouden ze elders vallen.
Atheisten worden dus als het ware VERPLICHT deze feestdagen te eerbiedigen.
Dat is pure dictatuur van uit het geloof.
Marko

Nou, de onderbuik roert zich her en der weer flink. Er wordt zelfs gesuggereerd dat dreigen met geweld de beste manier is om een ander te overtuigen. Dat betekent dat de inhoudelijke argumenten kennelijk op aan het raken zijn.

Laten we het to the point houden en inhoudelijk. Kerstmis is een ander feest, en feestdagen en de regelingen daaromtrent zijn in een andere wet geregeld dan hetgeen hier besproken wordt. Los van het feit dat er met "geen boodschappen kunnen doen" weinig mensenrechten worden geschonden.

Dirkwb heeft een sterk punt. Bij een volksfeest hoor je rekening te houden met iedereen. Maar rekening houden met is iets anders dan iedereen tevreden stellen. Het kan ook betekenen dat je iemand aanhoort en vervolgens uitlegt wat je wel en niet voor hem kunt of wilt betekenen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
tempelier

Marko schreef: Laten we het to the point houden en inhoudelijk. Kerstmis is een ander feest, en feestdagen en de regelingen daaromtrent zijn in een andere wet geregeld dan hetgeen hier besproken wordt. Los van het feit dat er met "geen boodschappen kunnen doen" weinig mensenrechten worden geschonden.

Kijk daar gaat het nu precies om.

Met Zwarte Piet worden ook geen mensen rechten geschonden, men kan net zo goed niet naar het feest gaan.
Je gaat dus van het te bewijzene uit.

Het gaat er om dat men de ene minderheids groep wel serieus neemt en de andere afzeikt, zoals hier.

Voor mij is het verplicht (half Kerst) te moeten vieren in ieder geval een groteren schending van mensen rechten dan dat Pieten geleuter.

Het is onstellend te zien hoeveel mensen in Nederland menen Atheisten te mogen discrimineren
en ijskoud daar aan toe voegen dat het geen discriminatie is.

PS.
Dirkwb lijkt een punt te hebben, maar heeft het niet.
Het immers niet het feest van de klagers, het behoort niet bij hun traditie.
Bartjes

Wat het punt van dirkwb betreft:

Er wordt al naar de klagers geluisterd, en in elk geval in Amsterdam is al een traject ingezet waarbij Zwarte Piet stapje voor stapje wordt aangepast. Het voorstel van dirkwb wordt dus al in praktijk gebracht. Gevolg: de antizwartepietisten zijn zwaar beledigd dat zij niet voor 100% hun zin krijgen, en zetten hun strijd onverminderd voort. Het is een illusie dat je met dergelijke lieden tot een vergelijk kunt komen. 

Terug naar “Rechtswetenschappen”