Je hebt vast "Eclipse" op National Geographic gezien. In 2010 was ik samen met hun crew en nog een paar honderd anderen op Paaseiland om (niet te geloven,
tijdens de WK finale Nederland Spanje) de totale eclips mee te maken, en kan je uit eigen waarneming vertellen dat de verklaring heel eenvoudig is, zie de foto:
- Rapa Nui eclips 693 keer bekeken
Eclips 2010 Rapa Nui. Bron: M.U.
- Linksboven: Vlak voordat de verduistering totaal is, rest er nog een minuscuul sikkeltje zonlicht aan de rand van de pikzwarte (althans voor mensenogen) Maan. Maar de Maan is niet glad, aan de rand zijn bergketens. Ongeveer 20 seconden voor de totaliteit in gaat, schijnt er door de dalen van de bergen aan de rand van de Maan hier en daar nog een randje zonlicht, en zo ontstaat het kralensnoer (Bailey's Beads). Zoals je ziet is de corona nu nog niet zichtbaar want het licht van het kralensnoer is bijna nog te fel om naar te kijken.
- Rechtsboven: Door het diepste dal aan de maanrand schijnt nog op één punt de Zon door een diep dal, zo'n 5 seconden voor de totaliteit begint. De corona begint zichtbaar te worden, en je kan nu zonder bezwaar met blote ogen naar de verduistering kijken. De stip licht is erg fel, het lijkt of daarboven een zilverwitte ring met een diamant staat te schitteren.
- Rechtsonder: Vrijwel totaal. De corona wordt goed zichtbaar, en ongeveer een seconde voor de totaliteit begint, priemt nog net het laatste spatje zonlicht door een dal.
- Linksonder: Einde totaliteit. Door een bergdal aan de andere zijde van de Maan boort zich plots een felle straal zonlicht, zet Paaseiland in lichterlaaie (adembenemend!) en de tweede diamantring ontstaat.
De diamantring is dus niets anders dan het kralensnoer, maar er is nog maar een kraal. Verkijk je niet op het zwart in deze foto's. De sluitertijden verschilden enorm; er zit een factor 100.000 verschil in de belichting. Zo heb ik het kralensnoer met een 10.000 maal verzwakkend voorzetfilter gefotografeerd en seconden later al de 1e diamantring zonder filter. Mijn foto's van de totaliteit waren zoals je kan zien niet zo best, een grote telescoop met zwaar stafief meenemen naar Paaseiland werd veel te kostbaar. Dus ik heb mij met dit kleine ding op een gammel statief moeten behelpen:
- Rapa Nui 2010 (384) 693 keer bekeken
Alain Maury, een Frans astronoom uit Chili, had wel een professionele kijker bij zich en hij heeft uit een aantal met verschillende sluitertijden gemaakte fotos van de totaliteit deze prachtige composiet gemaakt (klik er op voor grotere weergave):
- Eclips Rapa Nui Alain Maury 693 keer bekeken
Eclips 2010 Rapa Nui. Bron Alain Maury
De waarnemer ziet derhalve nog een reepje zonnelicht op het ogenblik dat de waarnemer reeds een volledig schaduwbeeld ziet van de maan.
Een foton van de Zon passeert de rand van de Maan. Op datzelfde moment zendt die rand zelf een foton uit. Beide fotonen reizen parallel en komen een ruime seconde later tegelijk in het oog van de waarnemer aan. Dat fotonen van de Zon, voor zij de rand van de Maan bereikten, al 8 minuten hebben gereisd, is niet van belang.