Beste Forumleden,
Mijn doel is de speciale relativiteitstheorie te kunnen vatten.
Onlangs dacht ik het volgende gedachte experiment uit:
Stel:
Op een afstand van 100 lichtjaar van de aarde bevindt zicht een gigantisch projectiescherm dat vanaf de aarde waarneembaar is (daarom is het ook een louter gedachte experiment).
100 Jaar geleden is men ginds (op 100 lichtjaar van de aarde) begonnen met een film af te spelen (laat ons in dit experiment aan nemen dat die film gewoon blijft doorlopen, dus laat ons zeggen dat de film meer van 500 jaar duurt).
Met andere woorden: Daar waar de film wordt afgespeeld is deze al 100 jaar bezig en op aarde ziet men op heden het begin van de film.
Ok. Stel (hypothetisch) dat ik kan plaatsnemen in een ruimtesonde die koers zet naar het gigantische projectiescherm op 100 lichtjaar afstand.
Vanuit de ruimtesonde kijk ik naar de afgespeelde film.
De ruimtesonde bereikt een snelheid van 150.000km/s ofwel de helft van de lichtsnelheid c.
Mijn vraag is de volgende:
Wat zie ik?
Zie ik de film aan dubbele snelheid?
Als ik de film aan dubbele snelheid zie dan zou ik toch de lichtsnelheid van die 'film-lichtdeeltjes' aan dubbele snelheid meten en dat is volgens de speciale relativiteitstheorie uitgesloten want c = constante.
Dus zou ik dan de film op normale snelheid kunnen bekijken cfr. de relativiteitstheorie? Maar toch zal ik na 100 jaar bij de projector aankomen en daar de film bij de bron kunnen waarnemen.
Misschien snap ik het concept van de speciale relativiteitstheorie niet.
Alvast bedankt om deze topic te lezen, nog meer bedankt voor uw verhelderende antwoorden.
Grtz. Steven