Fuzzwood schreef:
Dat zou je inderdaad kunnen zeggen. Het komt erop neer dat er in het geval van een onontdooide vriezer meer warmte aan het systeem moet worden onttrokken om dit systeem op de gewenste temperatuur te houden.
die snap ik niet.
Iets op een bepaalde temperatuur houden kost in principe geen energie.
Het enige dat een (gesloten) vriezer (in evenwichtstoestand) doet is de warmte afvoeren die door de wanden van de vriezer naar binnen lekt als gevolg van het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Of die vriezer dan geheel leeg is, of gevuld met allerlei etenswaar, of voor mijn part potjes water, maakt daarbij geen verschil.
Wel, om die lekwarmte te kunnen afvoeren moet die lekwarmte naar de koelelementen kunnen stromen. Om warmte te transporteren is er een temperatuursverschil nodig. Warmte stroom minder snel in geval van isolatie. Een ijslaag isoleert.
(in het volgende voorbeeld zijn de genoemde temperaturen slechts een educated guess)
Stel, je wil op het oppervlak waar de warmte wordt afgevoerd -die gekrulde buizen binnenin- een temperatuur van -20°C hebben zodat ook nabij de onvermijdelijk warmtelekkende wanden de temperatuur nog zeker -17°C is en de inhoud dus gemiddeld op ongeveer -18°C kan blijven.
Is je element "schoon", dan is een koelvloeistoftemperatuur in dat element van -20°C voldoende.
Maar zit dat element ingeijsd (en denk erom dat dat een beetje sneeuwig ijs is met luchtinsluitsels) dan wil ik die -20°C hebben aan dat ijsoppervlak, en zal, om warmte voldoende vlot dóór dat ijs te transporteren mijn koelvloeistoftemperatuur al -23°C moeten zijn, en, hoe dikker die ijslaag, hoe verder ik mijn koelgastemperatuur moet laten zakken. Om toch voldoende vloeistof te laten verdampen moet de druk IN het element dus omlaag, en moet er dus een groter drukverschil overwonnen richting de condensor. Dat kost energie.
Alternatief: accepteren dat het ijsoppervlak wat minder koud is. Dat betekent echter een geringer temperatuursverschil en dus een geringere warmtestroom per seconde: oplossing: de compressor moet vaker aanschakelen (en/of langer aangeschakeld blijven) om per dag dezelfde hoeveelheid warmte te kunnen afvoeren. Effecten voor de energierekening spreken voor zich.
Of natuurlijk een combinatie van beide opties. Wat er werkelijk precies gebeurd in een keukendiepvries weet ik eigenlijk niet.
In grote koelcellen wordt de temperatuur van de cellucht (die dan actief door ventilatoren langs de verdamper wordt geblazen) zowel vóór als ná die verdamper gemeten en vergeleken. Wordt dat verschil kleiner dan een grenswaarde dan wordt er automatisch een ontdooicyclus gestart. (dat verschil kan trouwens nog op verschillende wijzen "gestuurd" worden om de luchtvochtigheid in de cel te regelen, maar dan gaan we wel diep de koeltechniek in)