descheleschilder
Artikelen: 0

Werking 3-d televisie

Heel kort: hoe werkt een 3-d televisie zonder brilletje? Ongeveer zoals die van een laagje geribbeld plastic voorziene ansichtkaarten?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
EvilBro

Re: Werking 3-d televisie

hoe werkt een 3-d televisie zonder brilletje?
Slecht. :P

Misschien heb je iets aan dit. Ik vermoed echter dat mijn eerste response nog steeds accuraat is in dat geval...
Michel Uphoff
Moderator

Voor een wat uitgebreidere beschrijving, zie dit artikel en de Wikipedia uitleg bij autostereoscopie.
Zo'n Multi-view 3d tv (meerdere 'sweet spots') heeft inderdaad overeenkomsten met zo'n ribbelglas.

3dtv2-1
3dtv2-1 366 keer bekeken

Echte 3-d tv zonder bril staat nog in de kinderschoenen, en het is maar de vraag of de techniek zo vervolmaakt kan worden dat de consument het ooit gaat zien als meer dan een enigszins duizeligmakende gimmick.

Persoonlijk lijkt mij een huwelijk tussen Google Glass en die virtual reality headset's wel wat. Stel je een lichte bril voor, waarmee je echte horizontale en verticale 3-d met scherptediepte ervaart. Natuurlijk oog- en stemgestuurd met puik stereo geluid in de pootjes. Supersnelle wifi verbinding. Alle functionaliteit aan boord: e-reader, internet, film, augmented reality, navigatie, beeldtelefoon en beveiliging via irisscan. En als zo'n ding dan ook nog als gewone plus 2 leesbril gebruikt kan worden, ga ik in de rij staan voor een aankoop.

Maar dat duurt nog wel even denk ik.
Benm

Dat gaat inderdaad niet echt lekker werken. In theorie ziet het er nog wel goed uit, maar het effect werkt alleen op een aantal specifieke kijkhoeken vanaf de televisie. En ale op je zij op de bank gaat liggen werkt het uberhaupt niet (tenzij je de tv op zn kant zet...).
Victory through technology

Terug naar “Elektrotechniek”