Dat de klap van Krakatau als een drukfluctuatie over de hele aardbol meetbaar is wil ik wel geloven, maar bij een eenvoudige bliksem lijkt mij al vrij snel sprake van onmeetbare resultaten.
Het mooie is dat al het geluid naar die plek toe convergeert, en dat je het tijdstip van de echo kunt voorspellen (die 33 uur).
Dat is denk ik te veel geïdealiseerd. Die geluidsgolven moeten door hoge en lage drukgebieden heen, door lagen lucht met uiteenlopende vochtigheid en temperatuur, kennen een frequentie afhankelijke snelheid, worden gereflecteerd door bergen en andere grotere objecten en worden beïnvloed door de snelheid en richting van de wind. De invloed van deze factoren op de voortplantingssnelheid en de frequentiespreiding zal op grotere afstanden m.i. allesoverheersend worden, zodat een enkele donderklap al vrij snel overgaat in de achtergrondruis waarin tal van andere sterke geluiden zijn verzopen.
Die onweersbui lag waarschijnlijk nog geen honderd kilometer van het strand, en er was geen afzonderlijke donderslag meer waarneembaar. Het leek of er vanuit elke richting boven het water heel ver weg een straalmotor bulderde. De gelijkmatigheid van het geluid verbaasde mij, ik had in het begin absoluut niet in de gaten dat ik naar een ver onweer luisterde, totdat een inwoner mij daar op attendeerde.
Het zou mij niet verbazen als er alleen al op grond van wat onder en bovenwaarden voor vochtigheid en temperatuur, bijvoorbeeld over de route noord-zuid en oost-west gemeten, een aankomstverschil van een uur of meer uit komt rollen.