Goejedag allemaal,
Ik hoop dat ik geen post start die ergens al eens beantwoord is maar ik vond verder niet echt een antwoord op mijn vraag dus here goes!
Ik wil een balenvork maken voor op een bobcat. balen wegen 400kg en zijn 1m breed.
Nu kan ik best buigmomenten enzo berekenen maar ik vind nergens de toelaatbare buigspanning δb (max Delta buig, althans zo wordt die in mijn oude boeken genoemd).
Ik heb ergens gezien dat die voor gewoon staal 14 KN/cm² (of 140MPa) zou zijn (als dit dan S235 of S355 moet voorstellen geen kat die het weet). Met die waarde bekom ik dan dat ik 2 assen van 42mm diameter nodig zou hebben.
Nu vind ik dat een beetje dik en lomp en wilde ik bekijken hoe dat zit met S235 / S355 of eventueel S420 of zoiets alleen vind ik absoluut nergens dus een maximale waarde hiervoor.
Het enige wat ik veel vind zijn de treksterkte en de vloeispanning of rek, waarbij de ene nog boven de vloeispanning ligt en hier dus compleet nutteloos is.
Ik zou dus kunnen de vloeispanning gebruiken neem ik aan en daar een veiligheidsfactor op nemen maar ik vraag mij toch af van waar die 14KN/cm² dan komt. Is dit het resultaat van vloeigrens x "verplichte" veiligheidsmarge of hoe zit dat en waar kan ik die eventueel vinden voor andere staalsoorten?
Ik wil dus kunnen berekenen hoe dik de assen of pinnen moeten gaan worden om onder het maximaal toelaatbare buigmoment (en dus buigspanning) te blijven. Hoeveel de doorbuiging dan juist zal zijn (of ligt die 14KN/cm² zo ver onder de vloeispanning dat er zelfs geen elastische vervorming is?) is niet belangrijk. Moet enkel weten welke max waarde ik moet aanhouden.
Dank bij voorbaat
Sven