wibo schreef:
Wij streven naar een RH% van 70%.
Wat bedoel je juist met : " Dit is typisch te zien in buizen van grotere diameter, meters voor de ventilator, aan de "vuile" strepen in spiraalvorm op de buiswand." Want dit fenomeen is volgens mij wel het geval.
Als ik het goed begrijp kan ik best een ander metingplaats zoeken ipv net voor een ventilator.
Het vuil (dit zal hier hoogstwaarschijnlijk vocht/damp/druppels zijn die zich verzamelen rond het stof) wordt naar buiten geslingerd door de stroming van de lucht. Op de binnenwand van de buizen tekenen zich dan patronen af. Aan de perszijde juist na de ventilator is de "vuiligheid" gelijker verdeeld (wegens de turbulente stroming), en is gewoon alles vuil.
wibo schreef:
Wat mij ook opgevallen is wanneer de ventilator minder snel draait dat de buitenste meter minder afwijkt en dat de binnenste bijna status quo blijft. Dus is de snelheid van de ventilator (en dus ook de luchtstroom) bepalend inzake de juistheid van de meters. Kan dit enigszins kloppen?
Hoe sneller de ventilator draait, hoe meer dat de zwaardere delen zich zullen verzamelen in de buitenste schil, lijkt me logisch.
wibo schreef:
Ook betwijfel ik de gekozen plaats van onze meetinstrumenten. Is het niet beter dat deze zover mogelijk van de ventilator staan?
king nero schreef:
Ofwel zet je de meters in een laminaire axiale stroming, ofwel dien je experimenteel te werken om de gemiddelde RH te weten aan de hand van jouw 2 opnames.
Hoe verder verwijderd van de ventilator (langs beide zijden), hoe meer laminair de stroming zal zijn (aftakkingen, ... niet in aanmerking genomen)
Ik weet niet vanwaar je bent, maar Testo heeft een testcentrum in Ternat (België), en er is daar ook een heel goede service-afdeling. Die mensen zullen je zeker een antwoord kunnen geven. Geen rechtstreekse ervaring met Honeywell, maar dit is een bekende naam in de oil&gas wereld, dus die zullen zeker ook een goede service bieden.