Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
317070
Artikelen: 0

Re: Kan je een ballon op laten stijgen dmv stoom?

Michel Uphoff schreef:  en erg rijk
Gebakken lucht verkopen is dan ook erg lucratief.

Ik vind het wel erg opmerkelijk dat het lukt. Zelfs als je enkel de shear-krachten bekijkt (juiste term ontsnapt mij) die het kleinst zijn bij silica en dus een ondergrens geven voor de stevigheid van om het even welke constructie uit silica, dan nog kom je 1,5 bar uit. Ik zou dat wel eens in het echt willen zien  :)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Marko

Met betrekking tot de kracht die de omgevingsdruk vertegenwoordigt klopt het zeker.

Maar mijn twijfel ging om het gebruik van de genoemde 110 kg/mm2

Ik vond een Young's modulus in de orde van 70 GPa maar ook een treksterkte van 50 MPa - 't materiaal is dus bijzonder inelastisch - en een buigsterkte van 60 MPa.

Dat zou betekenen dat het best kan, maar dat het bij de minste of geringste vervorming breekt. Nog erger dan een zeepbel dus...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Michel Uphoff
Moderator

Kwarts is inderdaad niet bepaald een elastisch materiaal, maar als het zeer dun is, is het waarschijnlijk veel flexibeler dan je zou verwachten. Valt te berekenen denk ik, maar uit dat soort calculaties zijn voor mij meer dan 40 jaar geleden.

Dat de treksterkte behoorlijk minder is dan de druksterkte volgens mijn bron klik (resp. 55 en 2070 MPa voor kristallijn kwarts en 110 en +/- 1000 MPa voor niet kristallijn silica), zou pleiten voor een optimalisering van de drukbelasting.

Zou er werkelijk niemand zijn die ooit getracht heeft zoiets te maken?

NB: Met het oorspronkelijke topic heeft dit weinig meer van doen. Topic afsplitsen?
mathfreak
Pluimdrager

317070 schreef: als je enkel de shear-krachten bekijkt (juiste term ontsnapt mij)
In het Nederlands spreken we van afschuivingskrachten.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
physicalattraction
Moderator

Opmerking moderator

De topic is langzaam geëvolueerd van ballon met stoom naar ballon met helium/vacuüm, maar een duidelijke scheiding is niet te geven. Een topic afsplitsing is daarom niet wenselijk, want je zult dan in beide topics berichten gaan missen.
uitvinder

Ik ben aan denken gegaan, maar ik heb het bedacht. Ik en al aan het testen misschien, maak ik nog foto's als het lukt. Ik denk dat ik rest schaal model maak. (Ben al bezig) hier in maak ik gloeilampen ik maak een warmte kamer in een paddestoelen vorm, omdat ik kamers wil maken aan de zijkanten van 2 verdiepingen, dus ook in het schaalmodel. Ik maak dan 2/3 processors van pc die de warme lucht omhoog blazen. Om de constructie maak ik 8 latjes op maat de het doek iets of wat in zijn vorm houden. Ik wil ook iets stoom gaan gebruiken, maar ik zit met het condens. Ik weet niet wie er over mijn topic gaat, maar is mogelijk om er een andere titel te maken? Oja ik zit met de berekening ik heb de newton uit gerekend, maar hoe kan ik het gewicht in kg komen is toch delen door 10? En hoe kan ik dit gewicht meten en omzetten in lengte maten?

De formule is toch F=vxgx(p2-p1)?

Ik hoop van u te horen

Terug naar “Natuurkunde”