Hoi iedereen!
Alvast mijn excuses mocht dit een domme of te voor-de-hand liggende vraag zijn, maar ik heb rondgegoogled en niet gevonden wat ik zocht.
In ieder geval, ik kan volgende stelling in de praktijk niet goed vatten, hoewel ik de wiskundige afleiding wel door heb.
"Een koppelmoment is een vrije vector en veroorzaak daarom hetzelfde effect van rotatie van een lichaam, ongeacht de plek waarop het koppelmoment wordt uitgeoefend op een lichaam."
Wiskundig klopt het allemaal, en kan ik het allemaal vatten, maar ik probeer te doorgronden hoe dit dan in de praktijk werkt... Dit lukt me echter niet.
Als je een koppel van gelijke maar tegengestelde krachten uitoefent op een lichaam (dus duwt en trekt aan iets), doet het er toch WEL toe waar je dit doet? Er onstaat toch een andere rotatie naargelang je op een andere plaats het koppel uitoefent? Althans zo voel ik dit aan, maar blijkbaar is dat fout.
Heeft er iemand misschien een dom praktisch voorbeeld dat dit principe aantoont, dat me kan helpen om dit voor te stellen voor mezelf?
Betekent dit dan ook dat je het koppel van krachten vrij mag verschuiven zonder dat dit effect heeft? (zolang de positie van de twee krachten onderling niet wijzigt).
Ik heb 2 tekeningetjes toegevoegd, mocht mijn tekst wat te onduidelijk zijn. Als je de tekst begrijpt laat je de tekeningetjes maar achterwege, misschien zijn ze alleen maar verwarrend
Zwarte pijlen is het krachtenkoppel, blauwe pijl is de nijging tot beweging van het punt A.
Alvast enorm bedankt!
- Een student in nood