Als het over zuinig gaat is er voor elke motor een optimum toerental (maximum koppel).
Stel dat je een continu variabele transmissie hebt, en je kunt steeds tijdens het optrekken nét zoveel gas geven dat de motor op dat toerental blijft draaien dan heb je volgens mij de zuinigste manier van optrekken te pakken.
Met een schakelbak zo zuinig mogelijk optrekken zou dus in de praktijk moeten betekenen dat je opschakelt kort boven dat optimum, naar een versnelling die bij die snelheid een motortoerental kort onder dat optimum kent, zodat je steeds zo dicht mogelijk rond dat optimum toerental draait.
In de begeleidende teksten wordt 'geschermd' met het begrip kinetische energie.
Dat verband zie ik niet, als alleen dat je poogt om zoveel mogelijk kinetische energie te halen uit een zo gering mogelijke hoeveelheid chemische energie, i.e. zo min mogelijk brandstof. Da's dus een kwestie van motorrendement, en dat is weer een kwestie van o.a. toerental.
Maar er is al heel wat regeltechniek ingebouwd in motoren, inspuitingsmomenten, inspuitingsduur etc, die ook zo hun invloed hebben. Da's specialistenwerk.
Anderzijds neem ik aan dat je als vervoerder niet heel je wagenpark laat ombouwen voordat je ook inderdaad de resultaten/bewijzen gezien hebt? Ik zou als me zoiets werd aangeboden dat toch eens laten installeren op een wagen en op een identieke wagen niet, en dan maar eens een paar uurtjes de polder in met die twee wagens en meten?
Nog zoiets wat ik me afvraag: bij dat maximum koppel levert de motor een zekere kracht. Maar de versnelling die je dan met die kracht ondervindt is sterk afhankelijk van de massa. Simpelweg bepalen dat je gaat optrekken met (ik noem maar wat) max 1 m/s² (zeg maar 22 seconden van 0 tot 80 km/h) en alles wat de chauffeur daarboven wil blokkeren lijkt me brandstoftechnisch onzin. Dan kun je als chauffeur met 40 ton nog steeds naar een toerental voor
maximum vermogen moeten zoeken om dat überhaupt te kunnen halen, en dat is zeker niet het zuinigste toerental.
Maar hoe dan ook, een simpel antwoord zal hier m.i. niet wezen. Spelen nogal heel veel factoren een rol...