Ger schreef:
Vroeger liep iedereen zelf van A naar B. Later werden dat dieren, voertuigen, etc en op een gegeven moment zaten we met ons koffertje in het vliegtuig. Daarvoor zijn we piloten, stewardessen, grondcrew, etc. voor nodig. Banen die eerst niet bestonden.
Ook de zelfrijdende auto zal denk ik weer aanleiding vormen voor andere banen.
Dat zeg ik ook. Het historische bewijs wijst op vooral in de andere richting. Maar met dezelfde redenering is rond 1900 ons verteld dat paarden niet zouden verdwijnen. We hadden er door de eeuwen heen namelijk ook steeds andere toepassingen voor gevonden. Eerst op het veld, dan als brute kracht voor machines, dan als transportmiddel, later als statussymbool en nog later als sport. Ook de stoommachines hebben nauwelijks invloed gehad op de hoeveelheid werk voor paarden. Een goede honderd jaar later, met een paardenpopulatie die meer dan honderd keer kleiner geworden is, is dat standpunt nog maar moeilijk vol te houden. De verbrandingsmotor heeft ze gewoon overbodig gemaakt.
En volgens sommige/veel economen is dat wat er nu ook gaat gebeuren met mensen. We worden overbodig gemaakt. Het meeste historische bewijs wijst in de andere richting, maar in termen van technologie herhaalt de geschiedenis zich niet. En momenteel weten we niet zo goed wat we met de bandwerkers en buschauffeurs van deze wereld gaan moeten doen. Zeggen dat het automatisch in orde komt, ook al weet je niet goed hoe, is gevaarlijk. Vraag maar aan de zadelmakers van deze wereld.
Net zoals er geen natuurwet bestond die zei dat er een constante hoeveelheid werk voor paarden is, is er ook geen natuurwet die zegt dat er een constante hoeveelheid werk voor mensen is.
Daarom zeg ik nog niet dat het ook zo gaat zijn, ik wil enkel maar duidelijk maken dat de kans bijzonder reëel is dat we massaal werkloos worden de komende decennia, zonder een afname van totale productie. En dat het een scenario is waar we rekening mee moeten houden (net zoals vele andere scenario's). In het bijzonder omdat we in ons westers stelsel de welvaart die we creëren als maatschappij, herverdelen op basis van verzette arbeid. In een wereld waarin de arbeid van vele mensen overbodig zou zijn, lijkt dat stelsel in te storten.