egos schreef:
De longblaasjes in de longtop hebben dus de grootste elasticiteit (meeste weerstand tegen de uitrekking) en de minste compliantie (kunnen dus niet meer verder uitrekken).
Ik denk dat hier misverstanden gaan ontstaan, nog niet per se over die longblaasjes, maar wel over de terminologie.
Elasticiteit is NIET weerstand tegen uitrekking. Ervan uitgaande dat de uitrekking nergens in de veer tegen praktisch/materiaaltechnische grenzen aanloopt kost het net zoveel EXTRA kracht om een bijna ontspannen veer een centimetertje VERDER uit te rekken als dat het kost om een half uitgerekte veer een centimetertje verder uit te rekken.
Verder heb ik de indruk dat hier met elasticiteit eigenlijk veerconstante wordt bedoeld, en dat is gewoon een veereigenschap, en zoals hierboven uitgelegd binnen praktische grenzen onafhankelijk van uitrekking.
Omdat
compliantie de inverse is geldt mutatis mutandis voor deze eigenschap hetzelfde. Bovenin zal eenzelfde extra extra uitrekking ook duiden op een gelijke extra uitgeoefende kracht als onderin de situatie zoals in de startpost getekend.
En vervolgens wordt de vraag volgens mij een biologische: zijn longblaasjes bij benadering te vergelijken met (ideale) veren?