egos
Artikelen: 0

Re: uitrekking van een veer

Jan van de Velde schreef:  
Verder heb ik de indruk dat hier met elasticiteit eigenlijk veerconstante wordt bedoeld, en dat is gewoon een veereigenschap, en zoals hierboven uitgelegd binnen praktische grenzen onafhankelijk van uitrekking. 

Met betrekking tot de uitrekking van de veer is er dus sprake van een veerconstante. Een veer wordt over de hele lengte even ver uitgerekt onafhankelijk van het gewicht dat er aanhangt. Dat is duidelijk!
Indien longweefsel mag worden vergeleken met een ideale veer, zou daar hetzelfde voor gelden. Omdat dit niet zo is, probeer ik antwoord te krijgen op het forum geneeskunde.

Ik denk dat hier misverstanden gaan ontstaan, nog niet per se over die longblaasjes, maar wel over de terminologie. 

Elasticiteit is NIET weerstand tegen uitrekking. 

Hier ben ik het niet mee eens. Waarom elasticiteit wel weerstand tegen uitrekking is kan ik het beste in een afbeelding laten zien.
Schermafbeelding 2014-08-31 om 08
Schermafbeelding 2014-08-31 om 08 605 keer bekeken
Jan van de Velde
Moderator

Elasticiteit is NIET weerstand tegen uitrekking.
Hier ben ik het niet mee eens. Waarom elasticiteit wel weerstand tegen uitrekking is kan ik het beste in een afbeelding laten zien.
Nee, zoals jij de term "elasticiteit" gebruikt is dat als het tegengestelde van compliantie. 
en dat zijn beiden voorwerpseigenschappen, en binnen praktische grenzen onafhankelijk van de uitrekking.

Er is een belangrijk verschil tussen veerkracht en veerconstante .

in die opgehangen veer zal de veerkracht over een veerwikkeling bovenin inderdaad groter zijn dan over een veerwikkeling onderin, en dat komt doordat de massa van de veer zelf ook meedoet. 

Maar de elasticiteit oftewel veerconstante is overal in de veer gelijk (binnen praktische grenzen). Hang een extra massa aan die veer, en élke wikkeling zal (bijvoorbeeld) een millimeter langer worden. 

Als jij met "elasticiteit" veerKRACHT" wil zeggen mag je dat niet het tegengestelde van compliantie 

eenheden:
veerkracht : newton
elasticiteit / veerconstante : uit te oefenen newton per meter uitrekking
compliantie: meter uitrekking per uitgeoefende newton

Met andere woorden heeft de veer bovenaan de grootste elasticiteit en onderaan de minste elasticiteit en bovenaan de minste compliantie en onderaan de meeste,
Nee dus. Beiden zijn overal in de veer gelijk

compliantie
compliantie 605 keer bekeken

en dat is dus een kwestie van je definities zuiver houden

Bij een veer die ook uitrekt onder invloed van zijn eigen massa (dat is altijd minder of meer het geval, en of dat verwaarloosd wordt hang af van de massa van de veer t.o.v. de aangehangen massa) geldt:
  • bovenin is de uitrekking groter
  • bovenin is de veerkracht groter
  • maar overal in de veer zijn elasticiteit / veerconstante en dus ook de inverse daarvan, compliantie, gelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
egos

Je hebt gelijk wanneer je stelt dat definities zuiver gehouden moeten worden. 

Mag ik dan wel stellen dat elasticiteit weerstand tegen vervorming is?
Ofwel het vermogen om na te zijn uitgerekt of ingedrukt weer de oorspronkelijke vorm of positie aan te nemen? Is dat dan  niet hetzelfde als veerkracht?
Jan van de Velde
Moderator

egos schreef: Je hebt gelijk wanneer je stelt dat definities zuiver gehouden moeten worden. 

Mag ik dan wel stellen dat elasticiteit weerstand tegen vervorming is?

welke eenheid zou je dan aan de grootheid elasticiteit willen vasthangen? Iets van newton tegenkrachtverandering per meter lengteverandering? Want dan kun je beter de algemeen gebruikte term "veerconstante" gebruiken. Bedoel je het anders, leg dan eens uit wat ik zou moeten meten om die elasticiteit te bepalen? 

egos schreef:  Is dat dan  niet hetzelfde als veerkracht?
Nee, althans niet in de betekenis zoals die wereldwijd gebruikt wordt. Want dan is het gewoon een kracht, in newton, geleverd door een veer.

Ellende is, als je je eigen taal gaat spreken verstaat geen mens je meer. en dan krijg je verwarrende discussies.

Een veer kan een veerconstante hebben van bijv 250 N/m . Da's een voorwerpseigenschap. Rek dat ding 0,1 m uit, en de veer zal dan een kracht van 25 N leveren. Verdubbel de uitrekking en de veerkracht zal ook verdubbelen. Maar de veerconstante is en blijft 250 N/m. Als ik die wil bepalen dan meet ik twee dingen: een zekere uitrekking (in m)  en de kracht (in N) bij dié uitrekking .
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Anton_v_U

Elasticiteit is de eigenschap van een materiaal dat het zijn oorspronkelijke vorm weer aanneemt als je het vervormt en weer terug laat veren.

De elasticiteismodulus is wel een meetbare eigenschap van een materiaal, die het verband vastlegt tussen de spanning in het materiaal en relatieve lengteverandering. Je zou kunnen zeggen dat deze materiaaleigenschap de elasticiteit van een materiaal kwantificeert.

Uit de opbouw van een verend object en de elasticiteitsmodulus kun je afleiden hoeveel kracht er nodig is per eenheid van lengteverandering. Uit de derde wet van Newton volgt dat het object met de veerkracht op ieder moment net zo hard terugtrekt als de kracht die wordt gebruikt om het te vervormen, dat is de veerkracht. De veerconstante: het verband tussen de kracht op de veer en de absolute lengteverandering is een voorwerpseigenschap zoals Jan opmerkt. Elasticiteit daarentegen is niet de eigenschap van een voorwerp maar van het materiaal waar het van gemaakt is.

Je moet altijd een beetje uitkijken op een fysicaforum als je dingen met elkaar vergelijkt. Fysici zijn tamelijk inflexibel als het daar op aankomt - om maar in de sfeer te blijven. Iets dat niet overduidelijk een kracht is kan nooit hetzelfde zijn als veerkracht.
Jan van de Velde
Moderator

Anton_v_U schreef: Je moet altijd een beetje uitkijken op een fysicaforum als je dingen met elkaar vergelijkt. Fysici zijn tamelijk inflexibel als het daar op aankomt - om maar in de sfeer te blijven.
Ik poog niet om inflexibel te zijn  :lol:  (integendeel, juist vanwege mijn beroep moet ik een heel lage veerconstante hebben als het erom gaat te pogen mijn leerlingen te begrijpen :P ) Maar juist ook omdat Egos zijn eigen definities niet consequent lijkt te gebruiken zoek ik wel sowieso eenduidigheid, anders blijven we mogelijk nog heel lang langs elkaar heen praten. 
Anton_v_U

Die opmerking sloeg denk ik ook meer op mijzelf dan op jou  :)

Maar geef toe, als je ergens een gelijkteken ziet staan (of het nu in een redenering is of letterlijk in een formule) check je altijd even of de dimensie aan twee kanten wel hetzelfde is.
egos

Jan van de Velde schreef: welke eenheid zou je dan aan de grootheid elasticiteit willen vasthangen? Iets van newton tegenkrachtverandering per meter lengteverandering? Want dan kun je beter de algemeen gebruikte term "veerconstante" gebruiken. Bedoel je het anders, leg dan eens uit wat ik zou moeten meten om die elasticiteit te bepalen? 

Ik heb bewondering voor de consistente manier waarop je iemand die op het vakgebied van de natuurkunde veel te weinig is onderlegd, e.e.a. probeert duidelijk te maken. 

Het kwartje is denk ik gevallen.
De term elasticiteit is hier idd verkeerd gekozen. Ik bedoel eigenlijk de elastische retractieKRACHT.
Dan zou de hieronder bijgevoegde afbeelding met de terminologie in orde moeten zijn.

Schermafbeelding 2014-09-01 om 07
Schermafbeelding 2014-09-01 om 07 602 keer bekeken

Terug naar “Klassieke mechanica”