Ik luisterde zojuist naar het NOS Journaal, waarbij er een item was dat de gemiddelde Nederlander te lang onder de douche stond. We gebruikten nu gemiddeld 51 liter per douchebeurt aan douchen (9 minuten). Vervolgens werd er verteld dat, door slechts 5 minuten per dag te douchen, een gemiddeld huishouden hier 220 euro per jaar mee kon besparen.
Dit leek me een overschatting, dus hier ben ik eens aan gaan rekenen. Ik weet echter niet of mijn aannames kloppen. Kan iemand hier feedback over leveren? Vooral omdat ik een keer gehoord heb dat de kosten van douchen 50-50 in water en gas gaan zitten, maar dit niet uit mijn back-of-the-envelope berekening volgt.
Liters bespaard per jaar: 4/9 * 51L/dag = 8.273 L (aanname: je doucht iedere dag; dit lijkt me gemiddeld niet waar)
Prijs water: 1.66 euro per m3 (Amsterdam, duurste van Nederland). Besparing water per persoon per jaar: 13.73 euro
Prijs water: 0.84 euro per m3 (Brabant, goedkoopste van Nederland). Besparing water per persoon per jaar: 6.95 euro
Energie nodig om 8.273 L op te warmen van 10 naar 30 graden: 8.273 kg * 4.200 J/kg = 34,75 MJ
Rendement stoken: 30%, dus benodigde energie: 115,8 MJ
Stookwaarde aardgas: 31,65 MJ/m³. Benodigde hoeveelheid gas: 3.66 m3
Prijs gas: 0.65 euro / m3. Besparing gas per persoon per jaar: 2.38 euro
Totale besparing: 9.33-16.11 euro per persoon per jaar.
Hoe komt die mevrouw dan bij 220 euro per jaar voor een gemiddeld huishouden?