Hallo,
een vriend van me heeft een freesbank waarvan de horizontale as, het aanrijden van het stuk tov frees van max 1meter, handmatig gebeurt.
Dit wil hij veranderen mbh een juiste keuze van motor, schakeling, en overbrenging.
Het zou de bedoeling zijn met nokkenschakelaar of eigenlijk gelijk hoe een driestandenschakeling te bekomen, om zo twee benadersnelheden en één bewerkingsssnelheid in te bouwen.
Het beste is natuurlijk eerst de motor te bepalen waarmee de horizontale beweging moet worden gemaakt :
mijn vraag is natuurlijk hoe ik de juiste motor kan bepalen.
Dus, is een gewone gelijkstroommotor voldoende? Of neemt hij best een stappenmotor.
Veel kracht moet zo'n motor niet hebben , ik denk dat een koppel van 40nm voldoende zou zijn? aangezien we die op de as zouden monteren van het handwiel waaraan hij zelf draait.
Maar het toerental moeten we kunnen beperken denk ik. Dat kun je waarschijnlijk bij gelijkstroommotoren volledig bepalen aan de hand van een schakeling van aanzetweerstanden?
Zou er bij dergelijke situatie een rem op de motor moeten zitten? Hoe werkt dat remmen eigenlijk? Is dat iets wat extra moet aangestuurd worden of, wanneer de stroom wegvalt, zichzelf bekrachtigt?