Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0

Re: Water en energie besparen bij douchen

Vanuit je portemonnaie gezien, beter geen gootsteenboiler dus.

Als je gas kan gebruiken moeten de leidingverliezen wel erg groot zijn, wil je er qua kosten met een close-in boiler mee uitkomen. Ergens rond de 35 seconden wachttijd of zo bij 5 kleine tapbeurten per dag:

Image1
Image1 506 keer bekeken

Maar in mijn geval (en de hele woonwijk hier en tienduizenden andere huizen in Nederland zonder gasaansluiting) echter, is het hebben van zo'n boilertje heel efficiënt. Bij die 5 afwasjes/pannen water van 5 liter per dag scheelt zo'n ding mij ongeveer 150 euro per jaar (de aanschafkosten van zo'n close-in boiler), en honderden keren bijna 30 seconden wachten op heet water. Zie hier de vergelijking:

Image1
Image1 507 keer bekeken

Daarvoor heb ik het sheet dus aangepast met de optie 'elektrische boiler'. Nu kan zo'n beetje iedere tapwaterberekening/vergelijking er wel mee uitgevoerd worden.

Zie bijlage. Wel even macro's toestaan, het keuzelijstje gebruikt er een.

Kostencalculatie tapwater
(45.5 KiB) 211 keer gedownload
Michel Uphoff
Moderator

Zou er nog wat zinnigs te roepen zijn over:

De gemiddelde afstand douche/gootsteen naar ketel/boiler
Het terugwinnen van de leidingverliezen door besparing op stookkosten
Jan van de Velde
Moderator

Michel Uphoff schreef: Zou er nog wat zinnigs te roepen zijn over:

De gemiddelde afstand douche/gootsteen naar ketel/boiler

dat zit ingebouwd in je sheets onder die wachttijd

Het terugwinnen van de leidingverliezen door besparing op stookkosten

Lijkt me niet. Dat wordt héél ingewikkeld, omdat leidingen niet alleen qua lengte maar ook qua loop heel veel verschillen per huis is daar geen zinnige standaardsheet voor te maken lijkt me.  
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Michel Uphoff
Moderator

dat zit ingebouwd in je sheets onder die wachttijd

Ja, natuurlijk. Maar waar ik op doel is een default waarde die gemiddeld in Nederland zou kunnen gelden. Vaak staat de ketel op zolder en is de keuken op de begane grond. Mogelijk recht boven elkaar (pakweg 8 meter) mogelijk in tegenovergestelde hoeken (dan tot wel boven 20 meter).

Dat wordt héél ingewikkeld

Het is in ieder geval minder dan 50% (6 stookmaanden). Inderdaad is de loop sterk bepalend, bij mij bijvoorbeeld lopen de leidingen voor een flink deel door de geïsoleerde kruipruimte, en gaan dan door een geventileerde schacht naar boven. Ik haal daar 's winters dus heel weinig van terug. Los van de loop zal de leidingwarmte niet altijd als nuttige energie afgegeven worden  ('s avonds laat bijvoorbeeld als de verwarming al laag staat).
rwwh

90% rendement is veel te hoog, ook voor een HR ketel. Een HR ketel kan heel efficient verwarmen, zeker als het verwarmingswater niet erg heet hoeft te worden. Maar voor een combiketel geldt dat bij warmwaterlevering een tussencircuit tot heel hoge temperatuur wordt opgejaagd om een klein boilertje of een warmtewisselaar van warmte te voorzien. Bij die temperaturen is het rendement lager dan 90%.

Volgens mij ben ik overigens niet erg gemiddeld met mijn gezin. Ik denk dat ik 2-3 minuten douche, en mijn vrouw en zoon niet veel langer....
Michel Uphoff
Moderator

Ik neem aan, dat ik voor dat rendement het jaarrendement warm water / jaartaprendement moet kiezen.

Zo ja, dat varieert per moderne combiketel tussen 83 en 107%, en dan lijkt mij een gemiddelde van 90% t.o.v. de onderste stookwaarde niet echt veel te hoog. Mogelijk ligt het gemiddelde voor Nederland wel lager, dat vind ik lastig te bepalen.
rwwh

Hm, dat mag je me uitleggen. Waarom kost die 20 seconden extra zo gruwelijk veel geld? Dat is toch slechts 1/7 van de douchetijd? Hoe kan die dan 3x zoveel kosten als de hele douchebeurt?
Michel Uphoff
Moderator

Je hebt gelijk, ik had nog niet op gas geklikt in het linker sheet,
Autostartmacro's werken niet correct als de makrobeveiliging aanvankelijk aan staat.
Moet dat toch even aanpassen,  want dat vraagt om fouten.

Hier de juiste calculatie (de vorige heb ik om verwarring te voorkomen verwijderd) en attached het aangepaste sheet

Image1
Image1 504 keer bekeken

Kostencalculator tapwater
(49 KiB) 202 keer gedownload

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”