In geography, the <b>antipodes</b> (...) of any place on Earth is the point on the Earth's surface which is diametrically opposite to it. Two points that are <i>antipodal</i> /ænˈtɪpədəl/ to each other are connected by a straight line running through the centre of the Earth.
In the Northern Hemisphere, "the Antipodes" is often used to refer to Australia and New Zealand, and "Antipodeans" to their inhabitants.[2] Geographically the antipodes of Britain and Ireland are in the Pacific Ocean, south of New Zealand. This gave rise to the name of theAntipodes Islands of New Zealand, which are close to the antipodes of London at about 50° S 179° E.
De vraag van de TS ging volgens mij niet over welke plaats het verst ligt, maar welk stuk land. Het is natuurlijk best mogelijk dat voor twee verschillende plekken in Nederland precies hetzelfde stuk land het verste weg ligt.anusthesist schreef: Vanuit ELKE andere plaats zou ook niet logisch zijn, omdat elke andere plaats letterlijk zich op een andere plaats op aarde bevindt. Ook al waren de Antipodes eilanden ( ), dan kan dat nooit op een bol van elke plaats gezien op dezelfde afstand bevinden
Nu maken we er een semantische discussie van, volgens mij was mijn punt wel duidelijk: dat niet één plek van elke andere plek even ver verwijderd is. En blijkbaar is er inderdaad een eilandengroep dat de Antipodes heet (niet in mijn bosatlas maar gewoon op wiki gekeken), maar dat is het punt óók niet. Ik zal dat dan ook niet ontkennen (hoewel de naam inderdaad verbasterd is zoals Benm aangaf).Dit is wat wikipedia erover zegt:
De vraag van de TS ging volgens mij niet over welke plaats het verst ligt, maar welk stuk land. Het is natuurlijk best mogelijk dat voor twee verschillende plekken in Nederland precies hetzelfde stuk land het verste weg ligt.
Gewoon ja is.corzijlstra schreef: Is het zo, dat een eiland op de eilandengroep Antipoden of Antipodes het verst gelegen stuk land op aarde is, gerekend vanuit Groningen, Nederland, en vanuit elke andere plaats in Nederland?