Weet iemand wat het gladste oppervlakte is dat er is?
Zou zeggen glas of water maar ben er toch niet zeker van..
Moderator: physicalattraction
een meter of cm kwik heeft dan toch geen bolling? of?....Elmo schreef:Optisch vak (spiegelend) staal kan je maken met een oppervlaktegladheid van <1 nm over 1 cm. Veel vlakker dan dat kan niet. (Een bak kwik in afwezigheid van externe trillingen heeft een bolvormig oppervlak met als kromtestraal de radius van de aarde.)
Tevens verplaatst naar natuurkunde.
Dat is natuurlijk onzin. Een neutronenster is een relatief kleine bol en heeft dus geen vlak maar een bolvormig oppervlak.Een neutronenster? lijkt mij vrij vlak.
en oneffenheden veroorzaaken deze (minimale) variatie in hoogte?En <1 nm over 1 cm geeft aan dat het glas een bepaalde hoogte heeft over 1 cm die niet meer dan 1 nm varieert. Best wel vlak dus.
dat betekent zeg maar voor de leek de breedte is 1,1 Angstrom en de oneffenheid is 0,2 nmNier in het Synchrotron in Grenoble gebruiken we een spiegel van silicium met een oppervlakte nauwkeurigheid kleiner dan 2 Angstrom = 0.2 nm. Dat is dus praktisch op de atoom nauwkeurig. (straal=1,1 Angstrom geloof ik).
De straal van een atoom[i/] werd gesteld op 1.1 angstrom. Het betreffende oppervlak is natuurlijk veel groter. Die 1.1 angstrom was genoemd om de hoogteverschillen in het oppervlak uit te drukken in de grootte van een atoom.
Met breedte refereerde ik naar de straal en niet naar het oppervlakte. De vraag blijft dan nog steeds of het klopt dat het hoogteverschil groter is dan de straal van het atoom.