Marko schreef:
Dan lijkt me het beleid in België wat anders te zijn dan in Nederland. Hier worden slechts bij hoge uitzondering demonstraties of evenementen verboden (het gaat dan overigens wel om hetzelfde slag volk als wat jij aanhaalt). Mogelijke verstoring door "tegenstanders" zal over het algemeen eerder reden zijn om de beveiliging te verhogen dan om het te verbieden. En zo hoort het natuurlijk ook.
Zo hoort het inderdaad, maar ik snap dat er grenzen zijn. Als er geweld gaat zijn, ondanks de beveiliging, dan moet je nog altijd nee zeggen.
Nu, ik heb niet veel ervaring met acties in Nederland, maar je moet niet onderschatten hoeveel demonstraties verboden worden. Dat kan ook genuanceerd gebeuren, door bijvoorbeeld een demonstratie toe te staan, maar enkel 'in the middle of nowhere', of enkel op het moment dat er niemand op die plaats passeert, of enkel onder belachelijke administratieve voorwaarden (zoals vooraf een kopie van de identiteitskaart van alle deelnemers).
Of misschien behoor ik ook gewoon tot, ik quote,
dat slag volk...
Maar evenementen met Zwarte Piet zullen echt niet verboden worden. Ze hebben niet echt de bedoeling om wat leven in de brouwerij te brengen. Of ze nog door de staat georganiseerd gaan worden zonder voorwaarden is misschien een ander paar mouwen, maar zelfs dat lijkt me onwaarschijnlijk. Maar daar moeten we de uitkomst van de rechtszaak nog voor afwachten.