Moderator: Rhiannon
Ik ga je een deel van het antwoord geven dat ik onlangs gelezen heb in Ha-Joon Chang's boek '23 dingen die ze je niet vertellen over het kapitalisme'WimR schreef: Ik zal eens een ander voorbeeld geven: Portugal. Hoe kan het dat portugal maar de helft van de koopkracht heeft tov nederland (in PPP). Daar zal wel een historische reden voor zijn, maar waarom is dat vandaag het geval?
317070 schreef:
Een groot deel van de arme landen wordt ook nog altijd neo-koloniaal leeggezogen door het westen, via gigantische staatsschulden. Erg veel belastinggeld uit veel ex-kolonies komt nog steeds in het Westen terecht (voor sommige landen gaat het om tientallen procenten van het staatsinkomen).
Voor Portugal is het vooral puntje 1 die van belang is. Hun institutionele structuur is minder sterk dan in Nederland.Wat portugal betreft telt dat voormalig-kolonisator-zijn natuurlijk niet, ze zouden van zo'n situatie eerder beter worden dan slechter. Een gesloten markt is het evenmin, als EU lidstaat hebben ze in principe vrije markt voor zowel wernemers als kopers met de rest van de EU.
Nee, Zuid-Amerikaanse landen hebben typisch erg grote schulden openstaan tegenover de Verenigde Staten. Toen het nog allemaal dictaturen waren, dictaturen die soms zelfs platweg door de VS geïnstalleerd werden, mochten ze enorme hoeveelheden geld lenen bij de Westerse landen, geld dat uiteraard nergens in geïnvesteerd werd waaruit je een return on investment kunt verwachten. Geld tegen absurde interestvoeten.Math-E-Mad-X schreef:Dit volg ik niet helemaal, zou je dit kunnen toelichten? Hoe kun je via staatsschulden een land leegzuigen? Bedoel je bijvoorbeeld dat Zuid-Amerikaanse landen nog een flinke schuld hebben open staan bij Spanje en daarover rente betalen?
Dat is waar, daarom dat ik de term kolonialisme helemaal niet gebruikt heb, maar neo-kolonialisme. Dat is geen neologisme van mij, maar gewoon de wetenschappelijke term voor wat ik in die paragraaf beschrijf: https://en.wikipedia.org/wiki/NeocolonialismMath-E-Mad-X schreef: Je zou misschien wel kunnen zeggen dat ontwikkelingslanden worden uitgebuit. Maar dat is in mijn ogen toch niet hetzelfde als kolonialisme.