peterA schreef:Beste yerk,
Het enige wat ik tot nu toe over jou persoonlijk heb gezegd is dat ik je moedig vind.
En je beloont me met me te zeggen dat ik je persoonlijk aanval?
In betreffende post van jou staat ongeveer 5 maal "jij" (ikke dus)
Dus wat persoonlijke opmerkingen betreft heb ik er nog 4 te gaan aan jouw adres en staan we gelijk.
Mijn excuses, ik had het vermoeden dat je het voorgaande cynisch bedoeld had.
peterA schreef:Als je ongelovigen als blinden omschrijft in je metafoor,heb ik dan niet een klein beetje gelijk als ik je zeg dat vele katholieken zich superieur voelen? De grote potentiele redders van de arme blinden...geef toe.
Als je dit aangeeft als rationele verklaring voor overtuigingsdrang moet je toch begrijpen dat daar enige reaktie op komt.
Desondanks VG Peter
In jouw ogen kun je mij zien als ongelovige, omdat ik niet hetzelfde als jij geloof. Maar er staat mij, als jouw visie juist is, niks ergs te wachten (neem ik aan) als ik ophoud met bestaan. Dus het ergste wat er kan gebeuren is dat ik op een dwaalspoor terechtkom dat, net zo goed als het juiste spoor, op een dood einde uitkomt.
Mocht ik gelijk hebben, dan leidt mijn spoor naar het eeuwige leven, terwijl ik jou onwetend de afgrond in zie lopen. (zie ook de bekende Pascal's Wager).
De noodzaak dat ik jou waarschuw (verschil tussen leven en dood) is dus, imho, veel groter dan de noodzaak dat jij mij waarschuwt (dood gaan we toch).
Dat heeft niet te maken met een gevoel van superieuriteit, ik voel niet dat ik zelf beter danwel belangrijker ben dan jij. Voor anderen kan ik je dit antwoord niet geven.
Katholiek heeft overigens meerdere betekenissen, ik ben benieuwd welke jij precies bedoeld?
Met vriendelijke groet terug,
Gerben
En wees gerust, wetenschappers zullen jullie daar niet komen lastigvallen met vragen zoals: "ik geloof niet dat de aarde in 7 dagen gemaakt is, bewijs eens en leg uit", "hoe krijg je zoveel dieren op een boot", "kan je me vertellen hoe Jezus over het water liep" en waarom verstopte God zoveel bewijs van evolutie onder de grond? (hierop weten we natuurlijk het antwoord allemaal al, dat is om ons te testen, niet om ons te pesten!!!)
Het is uiteraard niet de bedoeling, nog redelijk gezien mogelijk, om te gaan discussieren over alle problemen die jij hebt met het christelijk geloof, maar als jij zomaar met bewijzen rondsmijt, dan voel ik mij geroepen om daar mijn visie op te geven:
Voor iemand die Almachtig is, is het natuurlijk geen probleem om wat dan ook te doen. Dus die aarde in zeven dagen is geen probleem dan. Weet je hoe groot de ark was? Weet je hoeveel dieren erin moesten? Zo nee, ga dat eerst maar eens nakijken, zoja, waar zit dan het probleem? Jezus was God, waarom zou Hij niet over het water kunnen lopen maar bijvoorbeeld wel mensen genezen? God kan immers alles. Er zit geen bewijs voor evolutie onder de grond, het bewijs ontbreekt juist. Een theorie zonder bewijs (kun je wel 100x zeggen dat er wel bewijs is, maar dan komt er niet op magische wijze bewijs uit de grond gestampt) is geen theorie, maar een leer. Het is dan wel de enige wetenschappelijke manier, maar dat maakt het niet minder foutief..