De miljoenennota is vrijgekomen en gisteren was er genoeg belangstelling voor op de tv. Met name netwerk kwam met veel cijfers en grafieken die toch echt een licht pessimisme aangaven bij het volk. Desalniettemin blijft men vanuit de politiek roepen dat het toch echt allemaal beter wordt (zoet na het zuur). Ik heb hier nogal twijfels bij. Men (politici) houden allemaal wel erg mooie verhalen op over meer koopkracht, waardoor mensen meer zullen consumeren en de economie weer zal aantrekken.
Ten eerste zullen de meeste mensen die ook echt een beetje extra ontvangen (als ze gezond verstand hebben) dat meteen op de spaarrekening gooien.
Ten tweede is het niet eens zozeer de consument in Nederland die zorgt voor economische groei, maar het bedrijfsleven. Het kopen van een mooie nieuwe TV zal de economische groei echt niet veel goeds doen. Om economische groei te creeeren moeten er meer werkgevers (nieuwe bedrijven) komen.
Ten derde heb ik in alle debatten geen enkele politicus iets horen zeggen over hele ongerustmakende cijfers, namelijk die over de schulden van de Nederlanders. 32% van de Nederlanders heeft NAAST de hypotheekschuld een gemiddelde schuld van 13.000 Euro!! De spaarquote schommelt al jaren in de min, wat betekent dat mensen de afgelopen tijd meer hebben uitgegeven dan ze verdienden.
Naar mijn idee kan het de komende 10 jaar niet beter worden en alleen maar slechter. Ik denk zelfs dat als men nu volgzaam is en alles doet wat de politici zeggen (meer consumeren) het over een paar jaar NOG veel slechter zal zijn. En het is al helemaal schokkend dat men die schulden de rug toe keert want die schulden zouden je zo maar in je rug steken.
Dit was nog het zoet, nu komt het zuur...